Bolidens investering på mer än 1,25 miljarder kronor i Rävliden rullar på som planerat och nu har man kommit så långt i satsningen att den första salvan skjutits.
– Vi började lite försiktigt med en salva på 8 000 ton och det fungerade mycket bra. Nästa år räknar vi med att skjuta tre salvor i Rävliden som var och en ligger på mellan 15 000 och 20 000 ton, berättar Erik Fjällström, platschef vid Kristinebergsgruvan.
Nytt är man i Rävliden använder skivpallbrytning i stället för igensättningsbrytning som tidigare varit brytningsmetoden i Kristinebergsgruvan. Vid igensättningsbrytning handlar det om salvor på cirka 600 ton så nu kan man avsevärt öka produktionstakten.
Vid skivpallbrytning borras laddningshålen nedåtriktat från en ort ovanför den skiva som ska brytas ut. Dessa hål laddas sedan, och sprängs. De massor som sprängs ut rasar sedan ned i ett lastningsrum.
– För bergarbetarna här i Kristineberg är det en helt ny teknik så det krävs en hel del utbildning för att lära sig den, säger Erik Fjällström.
Målet är att hälften av all brytningen i Kristineberg inom två år ska genomföras som skivpallbrytning. Om 5–6 år kommer de bara att köra med skivpallbrytning här.
Erik konstaterar att det även kommer behövs storam utbildningsinsatser för de 210 medarbetarna kring allt nytt som gäller för det elektriska produktionssystemet för brytningen av Rävlidenmalmen.
– Det är ju människorna som ska fixa det här och få allt att fungera, säger han.
När Norran kommer på besök är det Oddbjörn Granäng som hanterar den batteridrivna lastmaskinen som har världspremiär i Rävliden. Den har utvecklats av Epiroc och kan lyfta 18 ton gråberg eller malm.
Eftersom lastaren är batteridriven är luften i orten mycket renare än med en dieseldriven lastmaskin och Oddbjörn sitter i en tyst hytt. Batteridriften gör att koldioxidutsläppen minskar med 684 kilo på ett åttatimmarsskift jämfört med en traditionell dieseldriven lastare.
Maskinen kan arbeta fem timmar på en batteriladdning. Därefter åker Oddbjörn till laddstationen för att byta batteri och ladda det som han använt.
Det är också många andra fordon i gruvan som kommer att vara batteridrivna och det ska även på sikt finnas självkörande fordon.
Boliden bygger nu en 5,6 kilometer lång trolleybana som ska gå ända upp i dagen och kunna användas för transport av gråberg, betong och personer.
– Epiroc kommer i dagarna att leverera fem truckar och vid årsskiftet påbörjas tester på en del av banan som är färdigbyggd.
Kontaktledningarna som gör att truckarna kan gå på el finns på plats. Fordonen har dessutom ett batteri som laddas med ström från elledningarna. Det innebär att truckarna kan lämna trolleybanan och köra korta sträckor på batteri. Detta är ett utvecklingsprojekt där Boliden, Epiroc och ABB samarbetar.
Om någon vecka är också de två pumpstationen för Rävliden klara att tas i drift och det nya reningsverket beräknas kunna tas i drift strax efter årsskiftet.
I Kristinebergsgruvan har mängden som får brytas utökas från 850 000 till 1 200 000 ton malm per år. Detta ska tack vare investeringar i ny teknik kunna göras med samma personalstyrka som idag.
– Området från Vindelgransele till Kristineberg är det område i Skelleftefältet där Boliden lägger ner mest resurser på prospektering, så vi har gott hopp om gruvdrift här under lång tid, avslutar Erik Fjällström.