Väg 791 genom Krångfors har hamnat i fokus eftersom Trafikverket föreslår en omledning av vägen som några fastighetsägare i Krångfors starkt motsätter sig.
Under ett par år har Trafikverket haft ögonen på en särskild sträcka av vägen genom byn. Detta eftersom vägen riskerar att rasa ner i Skellefteälven. Trafikverket har arbetat fram fyra förslag på hur vägproblemet ska lösas och landat i ett förslag som betyder att vägen ändrar sträckning jämfört med idag. Den nya vägen skulle istället gå över åkermark samt dela byn.
Närmast berörda fastighetsägare säger att om vägen ska gå över åkermark så förstör det alla möjligheter för framtida jordbruk.
– Marken blir helt obrukbar, hävdar Lars Grönfeldt.
Även fastighetsägaren Per Forssell känner stor frustration över situationen och konstaterar att:
– Vi står maktlösa mot Trafikverket.
Margaretha Lundström har en fastighet som står 15 meter från väg 791 och har engagerat sig i vägens öde.
– Det finns människor i byn som berörs av en eventuell omledning. Byggnader på deras mark riskerar att rivas, berättar Margaretha Lundström.
Trafikverkets projektledare Ulrika Edén medger att det kan ta tid.
– Men så ser processen ut för alla projekt och vägplaner.
Under våren 2022 kommer nästa granskningshandling att komma ut och då finns möjlighet att reagera på den. Granskningshandlingarna innehåller projektets historik, nuläge och valt förslag. Berörda har ett par veckor på sig att inkomma med synpunkter.
Processen kring väg 791 har pågått länge men är nu prioriterad hos Trafikverket. De gör kontinuerliga kontroller av slänten.
– Att behålla vägen är inget alternativ, slår Ulrika Edén fast.
Ett helt annat perspektiv är byns kulturella värde där vägen är en livsnerv genom landskapet. En omledning tar udden av en lång historia, anser de fastighetsägare som Norran varit i kontakt med.
– Första personen som flyttade till Krångfors gjorde det 1734 varför byn är intressant att bevara, berättar Per Forsell.
Länsstyrelsen är en av aktörerna som avlagt yttrande i ärendet och skriver: ”Länsstyrelsen anser att alternativ 2, som Trafikverket förordar, har förödande konsekvenser för kulturmiljön i Krångfors”.
– Om Trafikverkets förslag går igenom så kommer vägen dessutom att dela byn och det är ytterligare en baksida med förslaget, anser Per Forsell.
Länsstyrelsen håller med: ”En barriär byggs mellan gårdarna i byn och odlingsmarken fragmenteras, så att ett fortsatt brukande påtagligt försvåras”.
Berörda fastighetsägare är missnöjda över att Skellefteå Kraft inte svarat dem på hur planerna ser ut och på vilket sätt Skellefteå Kraft tänker agera framåt. Krångfors station ägs av Skellefteå Kraft och regleras av dem.
– Vattnet kan höjas och sänkas med uppemot en meter vilket gör att jordmassor följer med vattnet när nivån sjunker. Det här bidrar till att underminera vägen, säger Per Forssell som själv arbetat på Skellefteå Kraft i 40 år.
Skellefteå Kraft beklagar att de inte svarat fastighetsägarna.
– Vi har helt enkelt missat att besvara mejlet från fastighetsägarna, medger Daniel Norberg anläggningsstrateg vid Skellefteå Kraft.
Till Norran uppger Daniel Norberg att fastighetsägarna kommer att få ett svar och att Skellefteå Kraft gör bedömningen att Trafikverkets planer kring väg 791 inte påverkar Skellefteå Krafts verksamhet nämnvärt.