Tydliga trender på livsmedelsbutiker under pandemin

Många minns nog hur hyllorna med toalettpapper gapade tomma under den första tiden när pandemin bröt ut, eller hur alla helt plötsligt skulle koka pasta eller ordna i trädgården. Hur ser vår livsmedelsförbrukning ut idag, ett år senare? ”Vi har sett olika trender utöver året som gått”, säger Alexander Björk, butikschef på ICA Kvantum.

Hyllorna med toalettpapper förra året jämfört med i år. Bilden till vänster är tagen den 11/3/20, bilden till höger är tagen 11/3/21.

Hyllorna med toalettpapper förra året jämfört med i år. Bilden till vänster är tagen den 11/3/20, bilden till höger är tagen 11/3/21.

Foto: Gabriella Stenlund (Ica Kvantum)

Konsumtions- & dagligvaror2021-03-15 09:59

I mars 2020 slog pandemin till ordentligt i Sverige. I början blev det tydligt att en majoritet förberedde sig genom att köpa på sig konserver och basvaror som skulle räcka länge. Det håller i sig än idag, dock inte i samma mängder.

— Det var mycket pasta eftersom många nog var rädda att tillgången skulle bli begränsad när pandemin bröt ut i Italien. Nu har det övergått till mer normala volymer av pasta, men man har fortsatt konsumera mycket basvaror och konserver om även i lite mindre utsträckning än förra året, säger Alexander Björk.

Han anar även en ökning på lokala produkter.

—Människor vill värna om arbetstillfällen samt att de nog känner att de kan lita på produkter som är närproducerade, till exempel om gränserna skulle stänga så vet vi att vi kan vara självförsörjande, säger Alexander Björk.

De tillfrågade butikscheferna märker av stor skillnad i mängden livsmedel som konsumeras.

— De flesta handlar mer sällan än innan pandemin, istället köper de fler produkter åt gången. Man märker av att de har en längre planering och följer noga med i extrapriser och erbjudanden, säger Christer Saverstam, butikschef på ICA Nära Boliden.

Att många lärt sig handla online är även det en tydlig förändring jämfört med innan pandemin. Många livsmedelsaffärer har haft svårt att hänga med i den snabba utvecklingen.

— Det ökade explosionsartat. Vi hade bara haft vår onlinehandel öppen cirka ett år innan, då hade vi kanske 10-20 beställningar om dagen, nu är vi uppe i omkring 130, säger Susanne Rindelöv, butikschef på Stora Coop.

Samtliga butiker har under kort varsel anpassat sig efter utvecklingen så gott det går för att kunna ställa upp för kunderna.

– Man vill ju så klart göra så gott man kan för att hjälpa människor, säger Christer Saverstam.

Det finns även tre tydliga trender inom vilken typ av mat vi konsumerat under det gångna året.

— Den ena är att våra premiumvaror säljer mer, man inte kan äta ute på restaurang längre och därför unnar man sig extra god hemlagad mat. Men även de mer prisvärda varorna har ökat i försäljning, vilket mest troligt beror på att många befinner sig i en ekonomiskt osäker situation. Den sista är att frukt och grönt ökat, man vill ha vitaminrik mat som är bra för immunförsvaret, säger Alexander Björk.

I Boliden och Byske har man märkt att försäljningen har gått upp jämfört med tidigare år.

— Det märks att man vill handla där man bor och undviker att åka in till stan, säger Monica Westerlund, butikschef på Coop Byske.

Artiklar som förr sålde dåligt, som nu skjutit i höjden, är munskydd och handsprit. Däremot har storsäljare som lösviktsgodis sjunkit rejält.

— Människor vill inte köpa godis som inte är förpackat, de är rädda för att bli smittade, säger Christer Saverstam.

Generellt kan man summera att efterfrågan på det mesta har ökat, men bunkringen vi kunde se i början har avtagit.

— Det var mer i början folk hamstrade, efter cirka 2-3 månader hade det återgått till det mer normala igen, säger Monica Westerlund.

Butikscheferna hoppas dock på att människor fortsätter handla lokalt även efter pandemin.

— Det är viktigt att man stödjer de lokala butikerna så att de får finnas kvar, säger Monica Westerlund.

Ändringar i matvanor 2020

Försäljning av jäst ökade med 202% 

Sökningar på potatisrecept ökade med 100%

Försäljningen av lök ökade med 14%

Försäljning havregryn och mannagryn ökade med 22-46%

Källa: Matvanor i kris, en undersökning av ICA-gruppen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!