Den går nu vidare till kommunfullmäktige för att antas.
Förslaget var ute för granskning i januari och då var det kritiska synpunkter, dels från många grannar och dels från länsstyrelsen.
Men det mesta har inte tillgodosetts, utan förslaget i stora drag går nu vidare.
Det som ändrades var kravet om staket mellan tomten där de två stora husen byggs och naturmarken utanför. Detta så att allmän mark inte ska anses privatiserad.
Sörböle samfällighetsförenings oro för att det ska byggas en marina nere vid vattnet har också stillats. All text som handlade om bryggor har tagits bort i planen.
Via Färjegatan
Annars blir det mesta kvar, och grannars protester mot att det blir så stor exploatering på liten yta hjälpte inte.
Deras motstånd mot att trafiken ska gå in till de nya husen via Färjegatan hjälpte heller inte.
Önskemålet att husen bör smälta in mer i miljön tillgodosågs inte heller. Det anses bra att de höga husen får en samtida arkitektur och inte ska kopiera något gammalt.
Platsen för Grunnan är intill E4 och Skellefteälven, mitt emot Campus.
Där finns i dag en enfamiljsvilla och den ska alltså ersättas med två byggnader som tillsammans kan rymma cirka 66 lägenheter. De blir åtta och sex våningar höga.
Ny cykelbana
Kommunen planerar redan för att bygga en cykelbana intill Tubölegatan för att förbättra trafiksituationen. Färjegatan föreslås bli breddad så att den blir nio meter bred.
Skrivningen om parkeringar har ändrats, och nu måste de ordnas inom fastigheten Grunnan 1. Det anses behövas 70 boendeplatser och åtta besöksplatser för bilar.
Numera finns också förslag om en smärre lekplats i en vrå intill husen.
Risker för boende
När det gäller risker så har trafikverket krävt att närmaste byggnad måste ligga minst 30 meter från E4. Eftersom det ska vara en vall mot E4 anses många risker från trafiken elimineras, men vallen hejdar inte en eventuell gasmolnsbrand och därför måste ventilationen ha någon form av automatisk avstängning.
En fördel är att E4 utanför Grunnan inte är olycksdrabbad.
När det gäller avgaser så anses luften inte innebära risker eftersom området är väl ventilerat.
Trafikbullret från E4 är en stor hake, och det är högre än tillåten norm. Därför måste exploatören bygga på ett speciellt vis så att man hamna under norm, det kan handla om fasadmaterial, utformningen av balkonger. Den nämnda vallen kommer också att minska bullret.
Strandskydd
Strandskyddet blir upphävt, och argumenten för det är att marken redan är tagen i anspråk av den befintliga villan. Det anses att omvandlingen till lägenheter snarare ökar allmänhetens tillgång till strandområde, eftersom platsen inte upplevs lika privat.
Planen godkändes av bygg- och miljönämnden vid torsdagens möte.
Dick Burlin om planen för Grunnan: ”Vill att alla kan acceptera bygget”Kritik mot bygget på Grunnan: ”Blir för mycket trafik på gatorna”Ännu ett förslag för att få bygga vid Viktoriabron – kan bli 75 lägenheter