Granskarna: ”SkĂ€rpning SkellefteĂ„ kommun”

”Vad är syftet?” ”Vad ska ni ha uppgifterna till?” ”Nej, vi kan inte koppla er till personen ni söker”. Efter Ă„tskilliga samtal med SkellefteĂ„ kommun stĂ„r saken klar: offentlighetsprincipen, det kanske mest demokratiska vi har, är inte en sjĂ€lvklarhet inom all kommunal verksamhet.

Jenny Kejerhag och Stina Bergström gjorde granskningen under journalistutbildningen vid UmeÄ universitet.

Jenny Kejerhag och Stina Bergström gjorde granskningen under journalistutbildningen vid UmeÄ universitet.

Foto: Norran

SkellefteÄ2019-06-13 06:15
undefined
De tvÄ studenterna som granskat kommunens klÀdkonto tycker att de har stött pÄ för mÄnga hinder pÄ vÀgen.
undefined
Jenny Kejerhag och Stina Bergström gjorde granskningen under journalistutbildningen vid UmeÄ universitet.

I tio veckor har vi jobbat med en granskning av cirka 3 000 fakturor för att kunna avslöja den orÀttvisa fördelningen av arbetsklÀder mellan mans- och kvinnodominerade yrken i SkellefteÄ kommun.

Kommunens klÀdkonto: ArbetsklÀder för över 8 800 kronor eller under 200 kronor

Att det skiljer cirka 8 600 kronor per person mellan anstÀllda inom samhÀllsbyggnadsnÀmnden och för- och grundskolenÀmnden, sÀger mycket om vÄrt samhÀlle och blir förhoppningsvis en ögonöppnare för mÄnga, inte minst kommunen.

NĂ€r vi blickar tillbaka pĂ„ vår kontakt med SkellefteĂ„ kommun finns mĂ„nga brister att peka pĂ„ i deras hantering av vĂ„ra Ă€renden. Att begĂ€ra ut offentliga handlingar och fĂ„ kontakt med nyckelpersoner har varit svĂ„rt och alldeles för krĂ„ngligt för att kunna bedriva journalistik.

Trots att vi ringer för att begĂ€ra ut offentliga handlingar vill de inte kringgĂ„ de uppsatta reglerna runt kösystemet, utan vi fĂ„r istĂ€llet lĂ€mna ett meddelande och tĂ„lmodigt vĂ€nta pĂ„ svar.

Det är i kommunikationen inom kommunen som det brister. Till att börja med, för att fĂ„ tag pĂ„ en person som bĂ€r pĂ„ rĂ€tt information tar det omedelbart stopp vid kundtjĂ€nst. Trots att vi ringer för att begĂ€ra ut offentliga handlingar vill de inte kringgĂ„ de uppsatta reglerna runt kösystemet, utan vi fĂ„r istĂ€llet lĂ€mna ett meddelande och tĂ„lmodigt vĂ€nta pĂ„ svar. NĂ„got som kommunen har bestĂ€mt fĂ„r ta upp mot tvĂ„ till tre dagar. Det bryter mot offentlighetsprincipen, vilken är inskriven i tryckfrihetsförordningen, som är en av vĂ„ra grundlagar.

Enligt den ska allmĂ€nna handlingar lĂ€mnas ut ”genast eller så snart det är möjligt” (TF 2:15). De ska ske skyndsamt. En definitionsfrĂ„ga enligt SkellefteĂ„ kommun men enligt justitieombudsmannen, JO, ska utlĂ€mnandet oftast ske samma dag som begĂ€ran gjorts.

Vi har under arbetets gĂ„ng ocksĂ„ fĂ„tt flera olĂ€mpliga frĂ„gor exempelvis: ”Vad är syftet?” ”Vad ska ni ha uppgifterna till?” och ”Vem är ni?”. FrĂ„gor som inte ska fĂ„ förekomma i öppen demokrati dĂ€r offentlighetsprincipen är gĂ€llande.

Även om det finns nĂ„got att dölja är en allmĂ€n handling lika mycket min som din. SkĂ€rpning SkellefteĂ„ kommun, en allmĂ€n handling ska vara öppen att läsa för alla, oavsett vem du är och den ska lĂ€mnas ut skyndsamt. Demokratiska principer som finns skrivna i grundlagen är inte en definitionsfrĂ„ga. Det Ă€r nĂ„got som ska följas för att medborgarna ska kunna se hur deras skattepengar anvĂ€nds och för att vi ska kunna bedriva kvalitativ journalistik i framtiden.

Jenny Kejerhag

Stina Bergström

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!