En turbulent tid på Arbetsförmedlingens kundtjänst

Säkert var det många som drog en lättnadens suck när det kommunicerades att Arbetsförmedlingen kundtjänst klarar sig i Arvidsjaur, men nu är istället mer jobb att vänta.

30 mars 2019 21:23

Att tusentals arbetsförmedlare sägs upp i ett svep kommer rimligen märkas någonstans. Lars Lindström som är enhetschef på Arbetsförmedlingen kundtjänst i Arvidsjaur talar om att en annan arbetsbelastning är att vänta.

– 4500 personer försvinner. Det är klart, de har gjort saker som nu andra kommer att få göra. Utmaningen för oss blir att hitta sätt att jobba smartare för att de kunder vi har, såväl arbetssökande som arbetsgivare, inte ska känna att de får tapp i servicen. Tanken är att vi nu ska gå in och supporta de digitala lösningarna för dem som inte kan eller inte förstår. Det är meningen att det digitala ska vara så bra att man självmant väljer den vägen.

Lindström nåddes i mitten av veckan av beskedet att kundtjänsten inte ska läggas ned. Vad som däremot skett med kundtjänstkretsarna i landet är att man sagt upp personer med provanställningar. Totalt sett 80 personer, för Arvidsjaurs del handlade det bara om ett fall.

– Jag är naturligtvis glad för mina medarbetare, men det är tråkigt för myndigheten i stort. Titta på Lycksele, exempelvis. Det var en relativt nystartad kundtjänst med många nya anställningar. De tappar hälften av personalstyrkan. Och än är man bara i början av allt, menar Lindström.

– Det har varit, och kommer fortsättningsvis vara, en turbulent period. Vi har egentligen precis gått in i den, för nu börjar arbetet att se över turordningskretsar och jobba utifrån dem.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Sofie Abrahamsson

Ämnen du kan följa