Kurt-Åke och Marie Holmqvist bor i Kattistjörn utanför Norsjö. De berättar att det i många år har varit problem med strömavbrott på linjen mellan Norsjö och Risliden. Oftast på vintern, men även nu i somras.
Skellefteå Kraft: ”Många olyckliga omständigheter samtidigt”Ingenting kan dock jämföras med vad som hände i samband med ett kraftigt snöfall i december.
Kurt-Åke och Marie berättar att det började med att strömmen försvann. Efter fem minuter kom den tillbaka. Då passade de på att koppla in olika apparater, eftersom de befarade att det snart skulle komma ett nytt strömavbrott.
Kurt-Åke gick upp på på övervåningen och slog sig ned vid datorn. Men efter att ha suttit där ett kort tag upplevde han att lamporna började pulsera.
Rök och gnistor
– Ibland lyste de jättemycket och ibland väldigt svagt. Jag trodde först att jag blivit sjuk, att det var något med synen, berättar han.
Men ett vrål från nedervåningen tog honom snabbt ur den villfarelsen. Det var Marie som skrek.
– Det rykte och brann ur kontakterna. Elljusstaken i köket lyste dubbelt så starkt som den brukar och vissa lampor sprack sönder, berättar hon.
De skyndade sig att dra ur kontakterna och släcka alla lampor. Därefter ringde de Skellefteå Krafts driftcentral, som lovade att skicka ut reparatörer.
De kontaktade även grannarna och fick då veta att ingen annan hade drabbats. Då gav sig Kurt-Åke ut för att kolla ledningen mellan transformatorn och huset. Där upptäckte han att en stor gran fallit över kabeln.
Högspänning
Reparatörerna kom efter någon timme, lagade felet provisoriskt och berättade att huvudnolledaren hade gått av.
Det innebar att makarna Holmqvist hade fått in alldeles för hög spänning i vägguttaget, 400 volt i stället för 230.
Det rykte och brann ur kontakterna. Elljusstaken i köket lyste dubbelt så starkt som den brukar och vissa lampor sprack sönder.
– Om vi inte varit hemma är det mycket troligt att det börjat brinna, konstaterar Marie.
När den akuta faran var över började de kolla hur det gått med den elektriska utrustningen i huset. Det visade sig att det var mycket som gått sönder.
Kortare livslängd
Bland annat förstördes mikrovågsugnen, en tv, en skrivare, fläktar och nästan varenda glödlampa. Dessutom fick de av en elektriker veta att elektrisk utrustning som utsätts för överspänning får förkortad livslängd.
Totalt beräknar Kurt-Åke och Marie att inköpsvärdet för allt som behöver ersättas ligger på omkring 50 000 kronor.
Morgonen därpå kontaktade Kurt-Åke försäkringsbolaget. Där fick han rådet att försöka få ut ersättning från elleverantören.
Förklaringen var att all utrustning som har några år på nacken skrivs ned av försäkringsbolaget och att han bara kan räkna med att få ut en mindre del därifrån.
Svaret dröjde
Kurt-Åke började ringa Skellefteå Kraft samma morgon för att få veta vad som hänt, hur de skulle agera och hur skadorna skulle regleras.
Men att få kontakt med någon ansvarig på elbolaget tog hela veckan. Och när Kurt-Åke väl fick ett besked var det inte vad han hoppats på:
– Svaret var ”det får du ta med ditt försäkringsbolag”. Det vi kunde begära var självrisken på 1 500 kronor.
Det tycker inte Kurt-Åke och Marie känns rätt.
– Det är inte rimligt att det ska kosta oss tiotusentals kronor att de inte har satt in tillräckligt många jordpunkter, säger Kurt-Åke.
– Vi har beställt el med en viss sorts spänning och de levererade något annat så att saker gick sönder. Ska vi stå för det då? inflikar Marie.
Valde att anmäla
Efter att ha fått beskedet tog de kontakt med Konsumenternas energimarknadsbyrå och Energimarknadsinspektionen. Då förstod de att de inte var ensamma om sin uppfattning – de tyckte också att elbolaget borde stå för kostnaden.
Nu har Kurt-Åke gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden där han kräver Skellefteå Kraft på ersättning för de kostnader som uppstått.
Dessutom har han anmält saken till Energimarknadsinspektionen.
– De kan gå in och kolla om anläggningen är godkänd eller inte och de kan även förelägga bolagen att åtgärda näten.
Att det landade i två anmälningar hänger också ihop med att Kurt-Åke och Marie är besvikna på bemötandet från Skellefteå Kraft.
Dåligt skydd
Ersättningsnivåer får man alltid vara beredd att jämka och diskutera, resonerar de. Däremot ska det inte ta så lång tid och så många samtal att få svar från någon ansvarig.
– Vi har varit kunder hos Skellefteå Kraft i 40 år och alltid betalat räkningarna i tid. Då hade man hoppats på något bättre, säger Kurt-Åke.
Han tycker också att det är viktigt att fler som bor på landsbygden och har luftburna elledningar får upp ögonen för hur utsatta de kan vara om något händer:
– Är det vi som konsumenter som ska riskera liv och värden för att elbolagen inte har fullgoda anläggningar? Vi trodde att vi hade ett bättre skydd.
Fotnot: För några dagar sedan meddelade Allmänna reklamationsnämnden att man ska pröva fallet.