När OX2 genomförde sitt samråd i Källbomarks byagård den 29 augusti 2019 var det 47 upp till 290 meter höga verk som gällde men nu är det 9 som gäller. I sin inbjudan till skriftligt samråd, som skickade ut i slutet av maj, skriver OX2: ”Det har hittills inkommit ett stort antal yttranden om projektet och det har, tillsammans med resultat från de inventeringar och utredningar som utförts, medfört stora förändringar i projektet.”
– En viktig aspekt är att Skellefteå kommun har en restriktiv inställning till byggen av vindkraftverk utanför områden som pekats ut som lämpliga för vindkraft i kommunens översiktsplan, berättar OX2:s projektledare Sven Levin för Norran.
Som en anpassning till de synpunkter som lämnats in och de värden som finns i området har projektområdet delvis omformats och minskat i storlek. Det aktuella området omfattar nu cirka 820 hektar, jämfört med cirka 2 300 hektar 2019.
Av de nio verken är ett placerat i en del av det nya projektområdet som inte ingick i det område som presenterades under samrådsmötet 2019. OX2 kommer att inventera det nya projektområdet.
”Projektområdet 2020 utgörs i stort sett av den nordöstra delen av det tidigare projektområdet och är därmed beläget på längre avstånd från Åbyälvens dalgång och byarna Källbomark och Gagsmark med omgivande bebyggelse”, skriver OX2 i sin inbjudan.
OX2 hade för avsikt att under våren 2020 bjuda in till ytterligare ett samråd om projektet. Med på grund av coronakrisen har det inte varit möjligt att genomföra mötet före sommaren. ”OX2 har därför i första hand valt att skjuta upp det till i höst då det förhoppningsvis kommer att vara möjligt att genomföra ett möte i någon form”, skriver de.
Enligt OX2 riskeras inte begränsningsvärdet för ljudnivån utomhus vid bostäder att överskridas i det nya projektområdet. Detta gäller enligt dem också för Boverkets rekommenderade riktvärden för skuggor för störningskänslig bebyggelse.
– En annan nyhet är att vi för att minimera påverkan från transporter och trafik till projektområdet kommer att gå via en befintlig tillfartsväg direkt från E4 utan genomfartsvägar till Källbomark, säger Sven Levin.
Synpunkterna vill OX2 få in före den 30 november.
– Vår förhoppning är att börja bygget under 2024, avslutar Sven Levin.