Larmet om olyckan kom 08.17 på torsdagen. Minst tio räddningsfordon däribland en kemresurs som kan hantera farliga ämnen, larmades ut till platsen. Så även två ambulanser och polisen.
Enligt uppgifter ska lastbilen ha åkt av vägen och snurrat runt i diket.
– Det är en lastbil med 50 kubik flygfotogen som ska ha gått av vägen, varav ett fack med ungefär sex kubik ska läcka, säger Adam Dahlberg, befäl på räddningscentralen i Norrbotten.
Är flygfotogen farligt?
– Ja. Dels är det brandfarligt, men det är även farligt mot både hälsa och miljö. Det är därför vi jobbar med att ta upp det som läckt ut. Det är en fördel att det är fryst backe när det är vinter, det är mindre sannolikt att det rinner ner i marken. Vår förhoppning är att vi ska ta upp det mesta.
Olyckan fick en mycket stor påverkan på trafiken då vägen var avstängd under många timmar.
– Sådana här insatser tar ofta väldigt lång tid från början till slut. Man får räkna med att E10 kommer vara påverkad under större delen av dagen, säger Adam Dahlberg.
Endast föraren av lastbilen befann sig i fordonet i samband med olyckan. Personen ska ha klarat sig från fysiska skador.
– Ingen har behövt lämna med ambulans.
Vid klockan 10.30 var räddningstjänsten fortfarande kvar med hela styrkan.
– Kemresursen som är och hjälper till håller på med att försöka täta det som läcker. Vi har även rekvirerat en sugbil som är på väg upp för att hjälpa till för att ta upp det som runnit ut i diket, säger Dahlberg.
Vid 17-tiden uppgav Patrik Juhlin, vakthavande befäl vid räddningstjänsten, att vägen började bli redo att öppna men med begränsad framkomlighet.
– Lastbilen är vänd på rätt köl och trafiken kommer kunna passera på i ett körfält.
Enligt honom sträckte sig lastbilen en bit ut i det andra körfältet vilket gjorde att platsen förbi lastbilen fick märkas upp med varningar.
När det kommer till saneringen av olycksplatsen fortsatte räddningstjänsten under torsdagskvällen att suga upp flygfotogenet.
– Det stora arbetet blir att pumpa över bränslet till en körbar bil vilket tar fyra till fem timmar. Sammanlagt kommer det att behöva ske i flera omgångar och den preliminära prognosen är att saneringen ska vara helt över om 10-12 timmar, säger Patrik Juhlin på torsdagen.
Vid 05-tiden på fredagsmorgonen var det åter full framkomlighet vid olycksplatsen.