Daniel Fredriksson går första året på Teach for Swedens ledarskapsprogram och undervisar i matematik, naturvetenskapliga ämnena och teknik på Kalix kommuns enda kommunala högstadieskola Manhemsskolan.
Teach for Sweden är en stiftelse, den finansieras till stor del av utbildningsdepartementet, de jobbar för att utbilda fler lärare.
Upplägget innebär att han har anställning och jobbar 80 procent i skolan och studerar 100 procent i ett och ett halvt år följt av ytterligare ett halvt års ledarskapsutbildning och sedan har han, förutsatt han klarar av det, lärarlegitimationen.
– Jag är mycket glad över att ha fått den här chansen. Jag hade nog inte tagit studielån och satt mig i skolbänken i fyra och ett halvt år i den här åldern för att bli lärare, säger Daniel Fredriksson.
Daniel Fredriksson har läst högskoleingenjörsutbildning och jobbar som privatanställd tjänsteman, vid Kami AB, sedan 14 år tillbaka.
– Jag är tjänstledig från mitt arbete som marknads- och försäljningschef med produktansvar, ansvar för certifiering och produktvård vid Kami. Jag trivdes jättebra på mitt jobb, vilket kanske också är en anledning till att jag funderade i något år innan jag tog steget att bli lärare, säger Daniel Fredriksson.
Vad lockade?
– Jag vill tillföra någonting mer till samhället. Jag vill kunna hjälpa barnen i deras skolgång, jag har egna barn och känner starkt för det. Jag är 47 år, om jag ska göra någonting annat i yrkeslivet så är det väl dags. Jag är ingen superpedagog ännu, men jag har bra arbetslivserfarenhet och känner att jag kan dela med mig av den också. Jag har kompisar som är lärare som beskriver det som världens roligaste jobb. Jag trivdes väldigt bra som elev på den här skolan och det har säkert också bidragit.
Läraryrket beskrivs återkommande som tungt, inte minst på grund av omfattande administrativt arbete.
– Det är mer administrativt arbete än jag hade trott, mycket dokumentation.
Så hur var det att ställa sig inför en klass för första gången?
– Det var bra, det var roligt, jag hade sett fram emot det.
Daniel Fredriksson berättar om Sommarinstitutet i Teach for Swedens regi.
– Jag tror att det var där och då jag kände att jag nog valt rätt. Jag träffade många andra som är i liknande situation som mig själv, som också har sin övertygelse, och vi gjorde olika övningar samt fick höra berättelser från ledarna. Jag kände att de verkligen jobbar för att vi ska bli så bra som möjligt och att vi får bra verktyg med oss in i våra nya yrken. Jag har också fått fantastiskt fina kollegor på mitt nya jobb, liksom jag hade på mitt förra jobb, och det betyder mycket.
Daniel Fredriksson säger att karriärbytet innebär att han går ner i lön.
– Jag går ner en hel del i lön, det är rätt stor skillnad mellan min förra lön och den lön som jag får som lärare. Jag jobbade mycket i mitt jobb som jag är tjänstledig ifrån. Det är ändå värt det. Att arbeta som lärare innebär att jag gör något för ungdomarnas framtid. Det är mycket meningsfullt, i alla fall för mig, säger Daniel Fredriksson som kommer in på att det också kan bero på var i livet man befinner sig.
– Vad behöver jag, vad behöver vi i vår familj? Vi har det mesta vi behöver. Det känns som att man verkligen kan göra skillnad som lärare och hjälpa ungdomarna vidare i livet.