Enligt butikschefen har intresset hos kunderna varit stort sedan Karma-appen introducerades i verksamheten. Appen gör att en säljare kan uppmärksamma om varor som närmar sig utgångsdatum, men som fortfarande håller fullgod kvalité.
I förlängning kan den som laddat hem appen få push-notiser med särskilda erbjudanden.
– Jag tänker på färskvaror i första hand, som vi då säljer till ett kraftigt reducerat pris. Vi har ganska lite svinn i butiken men vi vill bidra ändå, säger Erik Lindsköld.
Tidigare har bland annat Scandic börjat använda sig av appen.
Hotellet blir först i stan: Överbliven mat ska inte kastas utan säljas billigareErik Lindsköld understryker hur viktigt det är att mat inte kastas bort i onödan.
– Jag brinner för det här. Jag tror att alla som säljer mat kan ha nytta av den här appen.
Butikschefen hoppas att fler butiker, kaféer och restauranger i kommunen ska börja använda den.
– Det är en så jäkla bra grej och det handlar inte om pengar. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger han glatt.