Drottning Silvia har anlänt till Kåge

Sjöräddningssällskapet i Skellefteå har under sommaren fått låna räddningsfartyget Drottning Silvia, som tidigare varit stationerad på Dalarö och Ornö i Stockholm. Hela båtsäsongen kommer båten att vara stationerad i Kåge hamn. ”Ett jättelyft för oss att vi kan ha en täckt båt som är anpassad för sjöräddning”, säger Fredrik Andersson.

För andra säsongen är Helene Lundmark medlem i Sjöräddningssällskapet.

För andra säsongen är Helene Lundmark medlem i Sjöräddningssällskapet.

Foto: Carina Kvist

Kåge2018-07-24 08:16
undefined
Fredrik Andersson, Helene Lundmark och Andreas Stenlund är redo att bege sig ut på uppdrag.

Solen gassar och vinden är svag vid hamnen i Kåge då sjöräddarna Fredrik Andersson, Andreas Stenlund och Helene Lundmark ska ut på en tur i Kågefjärden med Drottningen, som båten kallas. Efter att ha kastat loss går besättningen, som alltid är minst tre personer, in i styrhytten där det finns plats för skeppare, navigatör och räddningsman. Andreas berättar att det finns tre räddningsenheter i Skellefteå.

undefined
Andreas Stenlund lossar båten innan det är dags att ge sig ut med Drottningen i Kågefjärden.

– Vi har länge varit i behov av en större täckt båt i våra vatten. Den här båten är anpassad för ändamålet. Nu är den öppna båten placerad i Kurjan och den här i Kåge, det gör att vi har stora valmöjligheter. Vi täcker upp och spar tid och det kan vara livsviktigt.

Avancerad utrustning

Under denna tur har Fredrik befälet och sitter på förarplatsen. Andreas sitter på navigatörsplatsen och håller koll på radarn och andra instrument. Helena håller utkik samtidigt som hon berättar om båtens avancerade utrustning och dess funktioner.

– Båten har sjökort och elektronisk radar för att undvika att köra på något och för att kunna jobba i mörker och i oväder. I den här båten sitter vi ganska långt bak och skyddade. I fören finns en stor sjukhytt med syrgas och annan utrustning för att kunna påbörja en första räddningsinsats. Vi har även avtal med Landstinget att utföra IVPA, i väntan på ambulans.

I den stekande värmen har många begett sig med sina båtar ut på det småkrusiga vattnet. Vid Bergsskär möts vi av ett gäng simmande gäss innan vi får syn på några badande som vinkar från klippan.

– Med sol och värme så ökar båttrafiken. Förra året gjordes 15 utryckningar inklusive förebyggande utryckningar samt att vi gjort medlemsservice, säger Andreas.

undefined
Andreas Stenlund på navigatörsplatsen och Fredrik Andersson på förarplatsen. I fören finns en sjukhytt med medicinsk utrustning.

När havet stormar

På havet kan det fort bli dimma och blåsa upp, då är det bra att vara förberedd.

– Får man ett haveri så är det viktigt att ringa i tid. Det är bättre att bogsera i bra väder. Flytväst och vattentätt mobilskal är en billig livförsäkring och det är viktigt att flytvästarna verkligen används av alla i båten, betonar Fredrik.

Efter att ha passerat Klåvaskär så hörs Fredrik i hörlurarna.

– Nu gasar vi på.

Fin skärgård

Det mullrar då motorn varvas upp och med en fart på 30 knop åker vi ut på öppet hav en stund innan det är dags att vända tillbaka till hamnen.

– Vi har en fin skärgård och ett flertal aktiva båtklubbar. Det har gjorts många investeringar ute på öarna och antalet evenemang har ökat. Det gynnar båtlivet och det är kul, säger Helene.

undefined
För andra säsongen är Helene Lundmark medlem i Sjöräddningssällskapet.

Det gäller att vara redo inför nästa uppdrag och tillbaka i hamnen ska Drottningen tankas. Alla hjälps åt med att förtöja båten intill bryggan där sjömacken finns.

– Vi vill bli fler frivilliga och den som är intresserad är välkommen att höra av sig. Ju fler vi är ju bättre kan vi säkra upp den operativa förmågan.

undefined
Skellefteå Sjöräddningssällskap har tolv frivilliga som är beredda att hjälpa till.
Drottning

Är en av de tidiga båtarna ur Victoriaklassen. Idag finns närmare 40 båtar i klassen.

Längd: 11,8 m

Bredd: 3,7 m

Djup: 0,9 m

Deplacement: 12 ton

Byggår: 2000

Hastighet: 34 knop

Motorer: 2x Scania DSI-9 450 hk, 2 x Jet KaMeWa 375-s.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om