Vild idé som närmar sig att bli verklighet

Det hela började som en idé i Lars-Åke Tjernströms huvud under en bilresa mellan Galtispouda och Skellefteå. Sedan har snöbollen vuxit och om fem år kan testbanan mellan Jörn och Arvidsjaur stå klar.

Lars-Åke Tjernström är mannan bakom idén till tågtestbanan.

Lars-Åke Tjernström är mannan bakom idén till tågtestbanan.

Foto: Arkivbild: Jeanette Lövgren

Jörn2021-02-01 18:00

På väg hem till Skellefteå från en skidresa i Arjeplog föddes 2013 idén om att starta en testbana på den 7,5 mil långa järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn.

Samtidigt som Lars-Åke Tjernström mötte lastbilar med tyska testbilar på flaken, hörde han på radion ilskna röster som öste galla över tågförseningar. Det har visat sig att cirka 30 procent av alla tågförseningar i Sverige på vintern beror på fordonsfel. Hjulskador är en vanlig typ av fel.  Varför inte starta liknande testverksamhet för tåg var en tanke som slog honom.

På måndagen, direkt efter Galtis-helgen, ringde han Skellefteå kommuns näringslivskontors Tomas Öhlund och presenterade idén, att göra sträckan Jörn till Arvidsjaur till en internationell bana för tågtestning. 

Lars-Åke var på väg att pensionera sig från ett långt yrkesliv som organisationskonsult, men det gick inte att slå bort tanken som kanske fick extra näring eftersom han också har ett förflutet som signaloperatör på Malmbanan. 

Den 24 september 2013 offentliggjordes tankarna på en tågtestbana vid en presskonferens i Jörn. RTN, Rail Test Nordic AB blev namnet på bolaget bakom idén som fick loss pengar från Vinnova till en vetenskaplig förstudie och sedan har det rullat på. Lanseringen av idén hos tågtillverkare i Europa visade att det finns ett stort behov av en testbana där man kan testa tågen i hårt vinterklimat. Hela den 7,5 mil långa sträckan är analyserad meter för meter med stöd av privata partners.

Från början hade RTN planerat på att ta hela projektet själv, såväl uppbyggnaden av området som driften. Men 2018 ändrades strategin när Skanska kom in i bilden som intressent för att projektera och bygga testbanan som de sedan ska överlåta till något annat företag för drift och förvaltning.

Den 18 februari 2020 beslutade Trafikverket att låta Skanska få ensamrätt att bedriva testverksamhet på banan mellan Jörn och Arvidsjaur. Men Inlandsbanan AB överklagade beslutet med argumentet att det stred mot järnvägsförordningen. 

I torsdags kom så regeringens besked att Inlandsbanans överklagande inte tas upp till prövning. Så nu är det fritt fram för Skanska att fortsätta processen och de räknar med att det kan ta fem år innan banan är helt färdigställd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!