Vidde skapas under mycket hemlighetsmakeri

Bygget av prototypen av den nya eldrivna snöskotern Vidde som ska börja tillverkas i Jörn är nu inne i en intensiv fas. Detta sker rent praktiskt hos RISE i Piteå och prototypen ska vara klar att börja provköras under våren.

Christian Lystrup är ännu inte beredd att lyfta på skynket för att visa upp Vidde.

Christian Lystrup är ännu inte beredd att lyfta på skynket för att visa upp Vidde.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2023-02-01 10:00

Det är en hel del hemlighetsmakeri bakom bygget av Frank som är smeknamnet på prototypen Vidde. När Norran kommer på besök hos forskningsinstitutet RISE, som har ett labb i Öjebyn, kan de bara visa upp Frank, dold under en presenning försedd med Viddes logotype. 

– Att bara sätta in en elmotor på en vanlig snöskoter är inte så svårt. Men Vidde kommer att få en helt unik design och vi har också ett flertal patent på lösningar som vi inte vill avslöja i dagsläget, berättar Christian Lystrup, vd och medgrundare av Vidde Snow Mobility.

undefined
Per Nilsson, Norrlandsfonden, Magnus Edin, RISE, Örjan Berglund, en av de tidiga investerarna i Vidde och Viddes vd Christian Lystrup.

På plats finns också några nyfikna intressenter i projektet som får lyssna till honom och Magnus Edin, teknikchef vid RISE i Piteå. De berättar att utvecklingen nu sker vid tre av RISE filialer.

– Här i Piteå har vi hand om själva konstruktionen. I Mölndal arbetas det med hur skotern ska kunna passa in i den cirkulära ekonomin och i Göteborg koncentrerar de sig på de elektromagnetiska frågorna, säger Magnus Edin.

Christian Lystrup är mycket nöjd över att man lyckats samla så mycket skarp kompetens i utvecklingsarbetet. Förutom RISE ingår i teamet bakom Vidde också ett flertal andra företag som är experter inom olika områden.

undefined
"Hela tiden gör vi korrigeringar i konstruktionen för att få till den optimala lösningen", säger Magnus Edin.

– Under våren kommer prototypen att vara körbar och till vintern ska fem skotrar testköras ute i verkligheten, berättar Christian.

Var detta kommer att ske är ännu inte klart, förutom att Skistar, som driver Sveriges fem största fjällanläggningar, kommer att testköra en av dem under hela vintern i ett liftsystem. Skistar har förbeställt 50 elsnöskotrar.

– Vi har nu totalt över 100 förhandsbeställningar. Det handlar om allt från Granö Beckasin, till Svansele Vildmarkscenter och renskötare i Norge, säger Christian Lystrup.

undefined
Siktet är inställt på att tillverka 1 000 eldrivna snöskotrar första året för att sedan successivt trappa upp volymen.

Mycket kraft kommer nu bland annat att läggas på att kunna få till en riktigt bra ljudnivå.

– Körbarheten och framkomligheten i snön är naturligtvis också något som vi lägger mycket krut på. Hur batteriet klarar kylan är en annan central del i utvecklingsarbetet, berättar Christian.

– Hela tiden gör vi korrigeringar i konstruktionen för att få till den optimala lösningen, inflikar Magnus Edin.

undefined
"Vidde kommer att få en helt unik design och vi har också ett flertal patent på lösningar som vi inte vill avslöja i dagsläget", berättar Christian Lystrup.

Sedan 2022 är Vidde en del av Omställningslyftet som är ett nationellt initiativ som ska underlätta affärsdriven klimatomställning för små och medelstora företag.

–I Norrland står snöskotrar för cirka sju procent av koldioxidutsläppet från trafiken. Snöskoterbranschen är en underutvecklad industri inom hållbarhetsområdet. Därför känns det bra att vi nu kan bygga världens mest hållbara snöskoter, säger Christian.

Det unika med Vidde är den cirkulära affären och produktdesignen där man strävar efter att behålla värdet i produkten så länge som möjligt i stället för att hela tiden byta till nytt. På så sätt kan komponenter ur en använd skoter få nytt liv i nästa skoter.

undefined
Magnus Edin, RISE och investeraren Örjan Berglund.

Planen är att serieproduktionen ska kunna inledas vid årsskiftet 2024–2025. Från början var det tänkt att produktionen skulle ske i någon fabrik på annat håll i väntan på en färdig lösning i Jörn.

– Men nu närmar vi oss en lösning på lokalfrågan så att vi direkt kan komma i gång med produktionen i Jörn, avslöjar Christian.

Siktet är inställt på att tillverka 1 000 eldrivna snöskotrar första året för att sedan successivt trappa upp volymen. Detta kommer på sikt att skötas av cirka 200 anställda.

Snöskoterns historia

Det finns källor som menar att det första så kallade “översnöfordonet“ byggdes av två bröder i Jämtland. Det var en T-ford som fått skidor på framhjulen och larvband på bakhjulen. Nästa steg utvecklingen stod Carl Eliason från USA för. Han byggde en snöskoter och fick patent på den 1927. Under 1930-talet uppfann Joseph-Armand Bombardier en framdrivningsmetod bestående av gummiklädda tandade hjul och en gummiklädd matta.

Källa: Norrbottens museum

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!