Hos Latitude 65 i Jörn är det full fart. Här finns företagets huvudkontor och lager. Nu arbetar fyra personer i lagret och en person sköter administrationen
– Totalt har vi 20 anställda och har nu försäljare som täcker hela landet, berättar Alexander Harpa, vd hos Latitude 65.
Norran träffar honom i lagret när den första leveransen av deras helt nya vitamindryck ska ske. Vitamindryckens olika smaker har döpts till namnen på städerna efter Norrlandskusten, Skellefteå, Piteå, Luleå och Umeå. Flaskorna har dekorerats med kända byggnader i de olika städerna. Vitamindrycken med namnet Skellefteå har fått smaken hallon och blåbär.
– Detta är en hyllning till vårt norrländska ursprung, säger Alexander Harpa.
Daniel Önneberg, försäljningschef vid Latitude 65, berättar att företagets fokus legat på att skapa en god dryck som dessutom är berikad med vitaminer. Han har svårt att göra någon prognos kring hur stort detta kan bli för Latitude 65 som med dunder och brak slagit igenom på den svenska marknaden med sin energidryck.
– När vi för några veckor sedan kom in hos både ICA och Coop i hela Sverige sålde vi slut på allt i lagret men nu har vi kommit i kapp igen med produktionen, berättar Daniel Önneberg.
Vitaminer är organiska ämnen som kroppen inte kan producera på egen hand, men som är nödvändiga för vårt välmående. Man kan få det via varierad kost och det finns också många som tar kosttillskott eller använder vitamindrycker.
Vitamindryckerna slog igenom på allvar i Sverige 2008 och sedan har försäljningen av dem bara fortsatt att öka.
– Nu ser vi med spänning fram emot att se hur kunderna tar emot vår vitamindryck, säger Daniel.
Liksom med energidryckerna kommer Latitude 65 börja med att få in dem i butik efter butik för att så småningom hamna i livsmedelsjättarnas centralsortiment.
Daniel Önneberg trodde aldrig att det skulle gå så snabbt att få ut energidryckerna i så stor skala på marknaden.
– Det brukar normalt ta flera år, medan det för oss nästan händer direkt, avslutar Daniel Önneberg.
På Alvargalan tidigare i år vann Alexander harpa det personliga priset "Årets Unga Entreprenör" och företaget vann de två priserna "Årets Nykomling" och "Årets Varumärke".