Vad som nu hÀnder i tÄgtestsatsningen Àr att, Trafikverket under tisdagen igen offentliggjort om prövning av upplÄtelse för jÀrnvÀgsstrÀckan Jörn- Norlunda, bandel 151 i Arvidsjaur och SkellefteÄ kommuner. Denna bana tillkom 1928. Godstrafiken pÄ banan lades ner 1990 och Àven persontrafiken försvann detta Är eftersom lÀnstrafiken valde att inte satsa pÄ strÀckan.
âVi har förhoppningar om att vi har detta pĂ„ plats redan 2022. Det Ă€r en komplicerad process dĂ€r vi behöver ta hĂ€nsyn till mĂ„nga olika intressenter men vi Ă€r stĂ€rkta av bemötandet frĂ„n Trafikverket. Det finns inga tvivel om att testverksamheten behövs och strĂ€ckningen mellan Arvidsjaur och Jörn Ă€r unik, sĂ€ger Rail Test Nordics grundare Lars-Ă ke Tjernström.
Arbetet, som nu ska ske efter fortsatt positivt beslut frÄn Trafikverket, Àr att affÀrsmodellen för projektet kommer att konkretiseras utgÄende frÄn en förnyad djupanalys av branschens behov.
Rail Test Nordics nya samarbetspartner Akeab bygger infrastruktur och ska bland annat stÄ för projekteringen och byggandet av tÄgtestbanan.
â Vi Ă€r mycket glada över detta samarbete och att fĂ„ vara med i detta hĂ„llbara projekt som kommer att stödja den vĂ€xande tĂ„gindustrin i Europa pĂ„ ett bra sĂ€tt, kommenterar Emilie Condrup Masior, vice vd pĂ„ Akeab.
Lars-à ke Tjernström konstaterar att Akeab bidrar med specialistkompetenser inom anlÀggning som Àr mycket vÀrdefulla för projektet.
â De kan hjĂ€lpa till i hanteringen av alla de viktiga avvĂ€gningar och Ă„tgĂ€rder som behövs för att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt fĂ„ banan att fungera tillsammans med övrig infrastruktur, sĂ€ger han.
En av de föreslagna förÀndringarna i projektet Àr bland annat att de 32 kilometerna mellan Jörn och GlommerstrÀsk blir till en höghastighetsstrÀcka för farter upp till 250 kilometer i timmen. Hela banan ska ocksÄ rustas för att möta kravbilden Stax 25, vilket innebÀr 25 tons axeltryck.
â Det gör banan Ă€nnu mer mĂ„ngsidig. I dag finns inget sĂ€tt att genomföra skarpa vintertester. Det bidrar till skador pĂ„ hjul, boggier, fjĂ€dring och hundratals andra delsystem och detaljer. Det kan vi bidra till att minska, samtidigt som tillförlitligheten i trafiken kan bli betydligt bĂ€ttre, berĂ€ttar Lars-Ă ke Tjernström.
Vad Rail Test Nordic nu siktar mot Àr att fÄ ett liknande avtal som deras tidigare samarbetspartner fick frÄn Trafikverket den 31 januari i Är. Denna partner drog sig emellertid redan den 12 mars ur satsningen pÄ tÄgtestbanan.
Innan detta avtal med Trafikverket slöts hade först en överklagan frÄn Inlandsbanan av Trafikverkets beslut behandlats av regeringen. Men efter att regeringen valt att inte ta upp Inlandsbanans överklagande till prövning blev det fritt fram för skapandet av tÄgtestbanan.
â Nu Ă€r vi i samma lĂ€ge som tidigare med skillnaden att det Ă€r Rail Test Nordic som ska teckna avtalet med Trafikverket. Dialogen för samverkan kĂ€nns solid. Vi siktar ocksĂ„ mot ett avtal dĂ€r vi fĂ„r ensamrĂ€tt i 30 Ă„r för att driva tĂ„gtestbanan, avslutar Lars-Ă ke Tjernström.
Den nya samarbetspartnern Akeab Àr en del av Eleda-gruppen. Akeab, som grundades 2008, bygger infrastruktur som Àr kritisk för samhÀllet. Deras tjÀnsteutbud strÀcker sig frÄn hela entreprenader och projekt till uthyrning av maskiner.