TÄgtestbanan upp pÄ banan igen

Trafikverket offentliggjorde under tisdagen möjligheten att upplÄta jÀrnvÀgsstrÀckan mellan Jörn och Arvidsjaur igen. HÀr Àr företaget Rail Test Nordic beredda att satsa pÄ tÄgtester med byggbolaget Akeab som strategisk partner. Det Àr ett företag med miljardomsÀttning som har basen i Malmö.

"Det finns inga tvivel om att testverksamheten behövs och strĂ€ckningen mellan Arvidsjaur och Jörn Ă€r unik", sĂ€ger Rail Test Nordics grundare Lars-Åke Tjernström.

"Det finns inga tvivel om att testverksamheten behövs och strĂ€ckningen mellan Arvidsjaur och Jörn Ă€r unik", sĂ€ger Rail Test Nordics grundare Lars-Åke Tjernström.

Foto: Arkivbild: Jeanette Lövgren

Jörn2021-12-21 13:58

Vad som nu hÀnder i tÄgtestsatsningen Àr att, Trafikverket under tisdagen igen offentliggjort om prövning av upplÄtelse för jÀrnvÀgsstrÀckan Jörn- Norlunda, bandel 151 i Arvidsjaur och SkellefteÄ kommuner. Denna bana tillkom 1928. Godstrafiken pÄ banan lades ner 1990 och Àven persontrafiken försvann detta Är eftersom lÀnstrafiken valde att inte satsa pÄ strÀckan.

–Vi har förhoppningar om att vi har detta pĂ„ plats redan 2022. Det Ă€r en komplicerad process dĂ€r vi behöver ta hĂ€nsyn till mĂ„nga olika intressenter men vi Ă€r stĂ€rkta av bemötandet frĂ„n Trafikverket. Det finns inga tvivel om att testverksamheten behövs och strĂ€ckningen mellan Arvidsjaur och Jörn Ă€r unik, sĂ€ger Rail Test Nordics grundare Lars-Åke Tjernström.

undefined
TÄgtestbanan kommer att gÄ mellan Jörn och Arvidsjaur.

Arbetet, som nu ska ske efter fortsatt positivt beslut frÄn Trafikverket, Àr att affÀrsmodellen för projektet kommer att konkretiseras utgÄende frÄn en förnyad djupanalys av branschens behov.

Rail Test Nordics nya samarbetspartner Akeab bygger infrastruktur och ska bland annat stĂ„ för projekteringen och byggandet av tĂ„gtestbanan. 

– Vi Ă€r mycket glada över detta samarbete och att fĂ„ vara med i detta hĂ„llbara projekt som kommer att stödja den vĂ€xande tĂ„gindustrin i Europa pĂ„ ett bra sĂ€tt, kommenterar Emilie Condrup Masior, vice vd pĂ„ Akeab.

undefined
"Vi Àr mycket glada över detta samarbete och att fÄ vara med i detta hÄllbara projekt som kommer att stödja den vÀxande tÄgindustrin i Europa pÄ ett bra sÀtt", sÀger Emilie Condrup Masior, vice vd pÄ Akeab.

Lars-Åke Tjernström konstaterar att Akeab bidrar med specialistkompetenser inom anlĂ€ggning som Ă€r mycket vĂ€rdefulla för projektet. 

– De kan hjĂ€lpa till i hanteringen av alla de viktiga avvĂ€gningar och Ă„tgĂ€rder som behövs för att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt fĂ„ banan att fungera tillsammans med övrig infrastruktur, sĂ€ger han.

En av de föreslagna förÀndringarna i projektet Àr bland annat att de 32 kilometerna mellan Jörn och GlommerstrÀsk blir till en höghastighetsstrÀcka för farter upp till 250 kilometer i timmen. Hela banan ska ocksÄ rustas för att möta kravbilden Stax 25, vilket innebÀr 25 tons axeltryck.

undefined
PÄ tÄgtestbanan ska det genomföras skarpa vintertester.

– Det gör banan Ă€nnu mer mĂ„ngsidig. I dag finns inget sĂ€tt att genomföra skarpa vintertester. Det bidrar till skador pĂ„ hjul, boggier, fjĂ€dring och hundratals andra delsystem och detaljer. Det kan vi bidra till att minska, samtidigt som tillförlitligheten i trafiken kan bli betydligt bĂ€ttre, berĂ€ttar Lars-Åke Tjernström.

Vad Rail Test Nordic nu siktar mot Ă€r att fĂ„ ett liknande avtal som deras tidigare samarbetspartner fick frĂ„n Trafikverket den 31 januari i Ă„r. Denna partner drog sig emellertid redan den 12 mars ur satsningen pĂ„ tĂ„gtestbanan. 

Innan detta avtal med Trafikverket slöts hade först en överklagan frÄn Inlandsbanan av Trafikverkets beslut behandlats av regeringen. Men efter att regeringen valt att inte ta upp Inlandsbanans överklagande till prövning blev det fritt fram för skapandet av tÄgtestbanan.

undefined
"I dag finns inget sÀtt att genomföra skarpa vintertester. Det bidrar till skador pÄ hjul, boggier, fjÀdring och hundratals andra delsystem och detaljer", sÀger Magnus Tjernström..

– Nu Ă€r vi i samma lĂ€ge som tidigare med skillnaden att det Ă€r Rail Test Nordic som ska teckna avtalet med Trafikverket. Dialogen för samverkan kĂ€nns solid. Vi siktar ocksĂ„ mot ett avtal dĂ€r vi fĂ„r ensamrĂ€tt i 30 Ă„r för att driva tĂ„gtestbanan, avslutar Lars-Åke Tjernström. 

Den nya samarbetspartnern Akeab Àr en del av Eleda-gruppen. Akeab, som grundades 2008, bygger infrastruktur som Àr kritisk för samhÀllet. Deras tjÀnsteutbud strÀcker sig frÄn hela entreprenader och projekt till uthyrning av maskiner.

Rail Test Nordic

Rail Test Nordic Àr ett team av entreprenörer som brinner för hÄllbarhet och ser jÀrnvÀgsindustrin som en stor möjliggörare. MÄlsÀttningen Àr att erbjuda en ny unik testbanaför jÀrnvÀgsindustrin som kommer att spara tid, pengar och se till att det som kommer ut pÄ vÄra spÄr i framtiden Àven fungerar som avsett.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!