Norran Affärsliv avslöjade i somras att Skanska är inne i projektet genom en stor investering. Intresset finns nu även hos Europeiska Investeringsbanken att finansiera hela bygget, tillsammans med regionala partners. Näringsdepartementet stödjer projektet aktivt.
– Skanska äger och driver hela testbaneprojektet och kommer när förutsättningarna stämmer att bilda ett projektbolag som går in och sköter den stora finansieringen som ett ”turnkey”-projekt, säger Lars-Åke Tjernström till Norran.
”Turnkey”-projekt innebär att Skanska kan sälja projektet vidare som färdig produkt.
Hög standard
Projektet handlar om bland annat totalt 75 kilometer räls, varav en mindre bit i första steget av projektet.
– Det ligger en räls där som ska tas bort. Det ska byggas en standard för testning av framtidens järnväg på sträckan, säger Tjenström.
Ansvarar för testerna
RTN:s mål är att vara ansvariga för den dagliga verksamheten på banan, det vill säga testverksamheten, kundkontakterna, och allt runt om den. Det innebär också ett ansvar för kundernas boende och annat.
– Det har skett en förändring i affärsplanen. Vi jobbar nu med de företag som köper upp tågen. Vi vill att de ska ställa krav vid upphandlingen vid uppköp av nya tåg att de ska vara testade, säger Tjernström och berättar att dialogen nu sker med företag i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.
– Den processen pågår för fullt.
Finansiering
I ett brev till kommunstyrelsen i Skellefteå skriver RTN att projektet nu tar steget in i realiseringsfasen efter ”förstudier, analyser och förberedelser”: ”Branschens samtliga intressenter (Beställare, tillverkare och operatörer) står nu ordentligt bakom detta projekt”.
Grunden till brevet är att RTN nu behöver finansiering för att kunna vara fortsatt aktiva i projektet. RTN driver kundbearbetningen, som har ansvar för att utveckla projektet till en testbana”, skriver Tjernström till kommunstyrelsen.
”Spaden i jorden”
RTN vill genom finansieringen säkerställa att bolaget, som regionalt väl förankrad aktör, kan fortsätta vara med i utvecklandet av projektet. Företaget bedömer att det behöver 1,4 miljoner kronor och det fram till och med nästa sommar. Tanken är att Skanska går in med cirka 50 procent av kapitalet och övriga regionala parter med resterande 50 procent.
– Senast 2019 bör spaden sättas i jorden för projektet om vi ska hålla det nu tänkta tidsschemat, berättar Tjernström.