En Jörnsbo tar i sitt yttrande upp frågan om hur man ska hantera det gamla halvt nerbrunna sjukhemmet på Växelgatan. Det var en brand som skedde 2009 vilken totalförstörde byggnaden och som efter detta stått tom. ”Idag är denna byggnad en "dödsfälla". Ungdomar kommer från Skellefteå för att besöka "spökhuset i Jörn...Det är ingen bra reklam varken för Jörn eller kommunen i stort", skriver Jörnsbon.
Hen menar att invänta den privata fastighetsägarens planering med det gamla sjukhemmets rivning är helt oacceptabelt. ”Det måste prioriteras nu. Då kommer många tomter med bra mark, anslutning till vatten och avlopp att bli ledigt och infarten söderifrån blir en helt annan.”
Samma Jörnsbo lyfter även frågan om framtiden för kulturminnet Järnvägshotellet vid järnvägsstationen som idag ägs av hembygdsföreningen. Hen frågar hur man med stöttning av kommunen ska kunna restaurera och bibehålla denna byggnad. ”Det kan inte vara så här dessa klenoder ska tas omhand och en liten förening klarar inte den hanteringen”.
Skellefteå Museum skriver i sitt yttrande att det framåt är intressant att fundera över hur man kan motivera fastighetsägarna i Jörn att underhålla sina byggnader. Att se mervärdet i att bo, verka eller bedriva verksamheter i kulturhistoriska byggnader.
I Sametingets yttrande konstaterar de att i riksintressebeskrivningen för rennäring beskrivs riksväg 95 redan idag som en svår passage för renskötseln. Sametinget anser att det inte går att bortse från eventuella undvikelseeffekter och att området av riksintresse för rennäringen kan komma att skadas på grund av en ökad mänsklig närvaro i området eller barriäreffekt vid skapandet av tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur.
I översiktsplanen lyfts behovet av en passage över järnvägen för oskyddade trafikanter för att knyta samman områdena öster och väster om samhället samt att bland annat Järnvägsgatan med tillhörande trottoarer är slitna och i behov av upprustning. Trafikverket noterar i sitt yttrande behoven och har dessa under bevakning vid framtida underhålls- och investeringsåtgärder. De konstaterar dock att frågan om passagen över järnvägen är svårare att lösa eftersom det handlar om stora investeringskostnader.