– Det har gått fantastiskt bra. Vi hade skissat på att vid den här tiden ha sålt 250 000 burkar och det har blivit tio gånger fler, berättar Alexander Harpa som är vd och en av företagets grundare.
Norran träffar Alexander och den andre grundaren Örjan Berglund i Latitude 65:s lager på Storgatan i Jörn. Här arbetar två personer med logistiken och distributionen av funktionsdrycken. Alexander är själv född i Jörn och uppvuxen i Glommersträsk och har en stark känsla för bygden.
– Det är kul att kunna vara med och bidra till att Jörn blomstrar igen. Namnet Latitude 65 kommer också från att det är den latitud som löper genom Jörn.
Det var han som kom med idén till funktionsdrycken och fick med sig serieentreprenören Örjan Berglund.
– Han besitter mycket klokskap. Örjan är min mentor och hjälper till på många olika sätt i verksamheten, berättar Alexander Harpa.
Örjan och Alexander samarbetar även om en annan produkt, nämligen en patenterad fästanordning som kan ersätta dagens muttrar. Istället för att behöva skruva muttern längs hela gängan trycker montören bara på den på gängstången och när den ska skruvas fast så ställer den sig automatiskt i rätt läge. Produkten utvecklas och säljs av företaget Combolt i Skellefteå.
Alexander Harpa ränner land och rike runt för att marknadsföra Latitude 65 och det har han lyckats bra med.
– Vi har idag cirka 800 försäljningsställen och det tillkommer ständigt nya.
Idag har Latitude 65 säljare utspridda från norr ner till Stockholm och Göteborg och en person arbetar enbart med marknadsföring på sociala medier.
– Nu ska vi utöka säljkåren för att även kunna sälja mer i Småland och Skåne där vi vet att det finns en stor efterfrågan, berättar Alexander.
Idag säljs Latitude 65 med sex smaker.
– Om någon vecka kommer vi att lansera ytterligare en smak. Dagens storsäljare är Norrsken och Fjällen, men alla smaker går faktiskt bra.
Alexander Harpa har genom åren tränat mycket och testat många olika typer av funktionsdrycker.
– Jag ville skapa en dryck som passar alla i familjen från 80-åringar till 20-åringar. Det handlade om att göra en dryck med norrlandstema, ”rena” smaker med få ingredienser och som inte har så många biämnen. Den innehåller bara koffein, mineraler, vitaminer och aromer, avslutar han.