I helgen genomfördes Arctic Game Global Game Jam på Hotellet i Jörn för andra gången. 120 deltagare, samt ett 30-tal andra intressenter från spelindustrin , fanns på plats för att tillsammans skapa nya spel.
– Vårt Global Game Jam blev återigen ett av de största i Sverige vilket är helt fantastiskt, säger Tim Leinert, projektledare i Skellefteå för det regionala spelklustret Arctic Game
22 spel lyckades deltagarna få fram under 48 timmars skapande.
– Årets tema var bubblor och det blev en hel del mobilspel och en ny genre var mysig skräck, berättar Johan Linder affärsutvecklare på Arctic Game.
Deltagarna kom från hela Sverige samt från Polen, Tyskland och Colombia. Paret Isa och Marie Hellström har båda sina rötter i Tyskland. Närmare bestämt i Frankfurt och Hannover. Efter att ha mellanlandat hos Spelkollektivet i Växjö i två år bor de numera i Ramsjö, utanför Ljusdal, där de arbetar med utveckling av spel.
– Det var överraskande att se att det händer så mycket på spelfronten här i Jörn mitt ute på landsbygden. Det är en mycket god stämning och alla är så accepterande, säger Isa, som efter 18 år som kemist på ett laboratorium i Tyskland sadlade om till spelutvecklare.
– Det här är ett bra ställe för att nätverka utan stress, inflikar Marie.
Kent Karlsson, från Muskus, utanför Älvsbyn, var också med förra året i Jörn. Den här gången ville han prova på något helt nytt.
– Jag valde att använda AI för att skriva spelkoden och det gick riktigt bra, berättar Kent som är uppväxt i Slagnäs.
Han konstaterar att användningen av AI är en växande trend inom spelindustrin. AI kan hjälpa till med olika aspekter av spelutveckling, till exempel att generera banor och optimera spelprestanda.
– Att snabbt kunna testa nya idéer istället för optimering, är också ett viktigt användningsområde, säger Kent.
Han t återvände till Sverige efter att i 13 år arbetat i Kalifornien som mjukvaruarkitekt hos ett IT-företag. Efter en mellanlandning i Stockholm är han nu chefsarkitekt hos företaget Blikk i Piteå som sysslar med systemutveckling.
– Att utveckla egna spel är en hobby som jag gärna skulle jobba med på heltid om det gick att få ekonomi på det, säger Kent.
Spelet som han och Morgan Nyman från Skellefteå utvecklade under de 48 timmarna i Jörn kallar de för Bubble Planet Chase.
– Jag får nu se om mina barn som är åtta och tio år kommer att gilla det. De är kräsna spelare, avslutar Kent Karlsson.