Skanska drar sig ur satsningen på tågtestbanan

Skanska har meddelat att de inte längre står kvar som finansiär av den planerade tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur. Detta bara en dryg månad efter regeringens fastställan av Skanskas ensamrätt till tågbanan.

"Testbanan är ett unikt tillfälle för den europeiska tågindustrin att testa ny teknik i vinterklimat och projektet skulle generera många arbetstillfällen", säger Richard Carstedt.

"Testbanan är ett unikt tillfälle för den europeiska tågindustrin att testa ny teknik i vinterklimat och projektet skulle generera många arbetstillfällen", säger Richard Carstedt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jörn2021-03-12 10:32

Trafikverkets styrelse fattade 2020 beslutet att upplåta den 7 mil långa järnvägssträckan mellan Jörn och Arvidsjaur till Skanska för tågtestverksamhet. Beslutet överklagades av Inlandsbanan AB men så sent som i januari i år fastställdes Trafikverkets beslut av regeringen. Planen var att sträckan skulle rustas upp för fyra miljarder kronor för att möjliggöra tester av tåg och järnvägsutrustning i vinterklimat och förhoppningen var att anläggningen skulle stå klar om fem år. Nu tar planerna plötsligt en ny vändning när Skanska meddelar att de kliver av projektet.

"Studien om projektet som är i tidig utredningsfas kommer inte att fortsätta med hänvisning till projektets förutsättningar, komplexitet och genomförbarhet", skriver Skanska i ett pressmeddelande.  Främst handlar det enligt Skanska om problem med att få till en affärsmässig lösning.

Men skam den som ger sig. Företaget Rail Test Nordic i Skellefteå som var initiativtagare till tågtestbanan återtar nu taktpinnen i projektet. Den 24 september 2013 offentliggjordes de tankarna kring detta vid en presskonferens i Jörn. Rail Test Nordic som backades upp av Skellefteå kommun och Arvidsjaurs kommun fick loss pengar från Vinnova till en vetenskaplig förstudie och sedan har det rullat på.

undefined
"Vi ser fram emot att realisera projektet enligt plan", säger Magnus Tjernström.

– Vi ser fram emot att realisera projektet enligt plan. Sedan starten 2013 har vi byggt upp kunskap och nätverk med aktörer med intresse av banan. Vi vet att det finns en stark efterfrågan inom tågindustrin på den typen av testverksamhet, säger Magnus Tjernström på Rail Test Nordic till Norran.

Rail Test Nordic har sedan projektet inleddes kontinuerligt arbetat med förberedelser och utveckling med sikte på att realisera projektet.Magnus Tjernström konstaterar att beslutet som regeringen tog i januari i år betyder att banans förverkligande inte står inför några regelmässiga eller politiska hinder. 

– Tillsammans med de långsiktiga åtaganden och de signaler vi får från tågtestindustrin innebär det att projektet enligt vår uppfattning är mer intressant och står starkare än någonsin tidigare. Störningar är vanliga i tågtrafiken och behovet av tester och verifiering av järnvägsutrusning ökar. Banan är en unik möjlighet att genomföra tester i verkliga miljöer på ett sätt som inte är möjligt i dag, konstaterar Magnus Tjernström.

undefined
"Vi fortsätter att undersöka nya möjligheter till finansiering", säger Richard Carstedt.

Rickard Carstedt (S) ordförande i regionala utvecklingsnämnden, Region Västerbotten, tycker att det är ett tråkigt och beklagligt besked att Skanska drar sig ur satsningen.
– Testbanan är ett unikt tillfälle för den europeiska tågindustrin att testa ny teknik i vinterklimat och projektet skulle generera många arbetstillfällen på orter där avflyttningen är stor. Vi fortsätter att undersöka nya möjligheter till finansiering, säger han i ett pressmeddelande.

Lorents Burman (S) kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå betonar att projektet med en test- och demoanläggning för framtida tågtrafik med tillhörande infrastruktur fortfarande är högintressant där såväl Sverige som EU planerar för ännu större satsningar framöver för att i framtiden möjliggöra en ökad flytt av gods- och persontrafik från väg till spår. 

undefined
"Fortfarande är också bansträckan Jörn-Arvidsjaur en inom EU unik bansträckning för tågtest- och demos i kallt klimat", säger Lorents Burman.

– Fortfarande är också bansträckan Jörn-Arvidsjaur en inom EU unik bansträckning för tågtest- och demos i kallt klimat, kommenterar han.

Arvidsjaur-Jörn

Tvärbanan Jörn-Arvidsjaur tillkom 1928. Godstrafiken lades ner 1990, förutom på den fem kilometer långa sträckan Arvidsjaur-Nordlunda, och även persontrafiken försvann detta år eftersom länstrafiken valde att inte satsa på sträckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!