– Vi upplever ett starkt stöd för att kunna påbörja arbetet med att etablera tågtestbanan. Vi ska nu göra allt för att hitta bra lösningar tillsammans med berörda samebyar, markägare och övriga intressenter, säger Lars-Åke Tjernström, grundare till Rail Test Nordic, som vill satsa på tågtester.
Förutom Länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten, Region Norrbotten och Arvidsjaurs kommun som lämnat in yttranden kommer även Skellefteå kommun och Region Västerbotten, som tidigare stött etableringen av tågtestbanan och meddelat RTN att de också stödjer den här lösningen, senare lämna in sina synpunkter till Trafikverket.
Lars-Åke Tjernström konstaterar att det handlar om en komplicerad process där Rail Test Nordic och Trafikverket behöver ta hänsyn till många olika intressenter. Denna komplexitet framkommer också i yttrandena. Både Mausjaur sameby och Svaipa sameby motsätter sig upplåtelsen som de menar ”medför påtaglig skada för samebyn, renskötseln och renen”. I sitt yttrande skriver Mausjaur sameby ”Renskötsel är inte en verksamhet som man bara kan stänga ned och sedan starta om, utan det krävs stora insatser för att flytta en renhjord, i tillägg till detta så innebär dessa merarbeten ekonomiska merkostnader som drabbar samebyn”. Vidare skriver de ”Till ytan är samebyn så liten att varje intrång leder till stora konsekvenser. Med tanke på effekterna av klimatförändringarna så är det avgörande att det finns betesland kvar för att en långsiktig hållbar renskötsel ska kunna bedrivas.” Samebyarna får också stöd i yttranden från Svenska Samers Riksförbund och Sametinget.
Länsstyrelserna i Västerbotten och Norrbotten samt Region Norrbotten och Arvidsjaurs kommun ställer sig bakom en upplåtelse av järnvägssträckan.” En etablering av testverksamhet på berörd bana är positivt för regionen då det ger en möjlighet till arbetstillfällen i glesbygd. Det är även positivt för Sverige och Europa då det ger svensk och europeisk järnvägsindustri bättre förutsättningar att testa sina produkter. Detta kan bidra till bättre järnvägssystem i Sverige och Europa.”, skriver Länsstyrelsen i Västerbotten.
Däremot tar länsstyrelserna, regionen och kommunen inte ställning i frågan om de tillstånd och processer som krävs för att etablera testverksamheten.
Länsstyrelserna, regionen och kommunen vill också att det ska finnas möjligheter för eventuell godstrafik och koppling till Inlandsbanan. Även Inlandsbanan AB, IBAB, har yttrat sig om upplåtelsen. De ser en avsevärd trafikutveckling med anledning av industrietableringar i såväl Norrbotten som Västerbotten och dessa transporter avser IBAB teckna långa kapacitetsavtal för. ”IBAB ser det också som sannolikt att dessa industriella transportbehov kommer att behöva nyttja tvärbanan Arvidsjaur-Jörn.”
Inlandsbanan AB kommer inte att lämna någon egen intresseanmälan för upplåtelse till dem utan skat sträva efter en samförståndslösning med testverksamheteten som medger både godstrafik och testtrafik.
– Vi har haft en mycket bra dialog med Inlandsbanan AB om möjligheter till samverkan och jag är övertygad om att vi kommer att hitta en bra lösning för detta, berättar Lars-Åke Tjernström.