Martin Bucht och hans medarbetare hos Skanska som jobbat med projektet sitter alla hemma.
– Så vi får nöja oss med att fira genom ett teamsmöte, säger han.
Han kallar beslutet för en "helt nödvändig milstolpe".
– Nu kan vi gå in med full kraft i affärsutvecklingen för att så småningom kunna ta ett investeringsbeslut. Parallellt med detta kan vi gå vidare med projekteringen.
När det gäller affärsutvecklingen har Skanska sett att det finns mycket mer att göra än rena tågtester.
– Det kan till exempel handla om tester av komponenter, 5G och energilösningar.
Nu ska det göras en järnvägsplan och så gäller det att få ett miljötillstånd.
– För den processen kan man nog räkna med minst två år. Sedan byggs banan i etapper och det tar nog också två år så fem år är en rimlig tidplan innan allt finns på plats, säger Martin Bucht.
Skanskas del i satsningen handlar enbart om att projektera och att bygga banan.
– Sedan kommer vi att söka en långsiktig ägare av testbanan som kan förvalta den, avslutar han.