Rasar över dåliga och trafikfarliga vägar

Svackor, potthåll och tjälskott som inte åtgärdats på år mitt i vägen. Boende vid Österjörn är kristiska till vägunderhållet i området. ”Det är en trafikfara”, säger Krister Karlsson.

Krister Karlsson tar tumstocken och mäter där svackan i kanten av vägen är som djupast.

Krister Karlsson tar tumstocken och mäter där svackan i kanten av vägen är som djupast.

Foto: Ulrika Nohlgren

Jörn2020-08-26 06:15

Han kontaktar Norran eftersom han fått nog av att ingen gör något åt vägarna. Tillsammans med grannen Stellan Eriksson visar han några av de fel han anser borde åtgärdas och helst direkt.

Först kör vi till vägen mellan Österjörn och Myrheden. I ena körfältet vid Burberget har det bildats en cirka 40 meter lång svacka längs med vägen. De tar fram en måttstock och mäter cirka 23 centimeter.

– Det här är en basväg för skogsindustrin till Piteå. Man kan bara tänka sig vad som skulle kunna hända om två timmerbilar möter varandra här. Eller om det kommer en mc-förare och det har regnat och frusit. Det här är en akut trafikfara, säger Krister Karlsson.

De påpekar att det är sättningar i vägen på flera ställen och en anledning kan vara just att det kör tung trafik där. Även vindkraftsbyggena i området ökar den tunga trafiken.

Längre bort på vägen kommer vi till en kurva och mitt i den står det en sergeant, ett varningsmärke, mitt i en körbana. Den står uppe på en ganska hög bula i vägen – ett resultat av sten som skjuter upp under asfalten.

– Det här har pågått i flera år. Stenen kommer upp mer och mer, säger Krister Karlsson.

– Sergeanten har också stått här i flera år. Det är konstigt att man inte sätter upp en varningsskylt före från något håll. Jag kom här med husbilen och det var tur att jag inte mötte någon för det är en kurva med dålig sikt, säger Stellan Eriksson.

Krister som har jobbat för Vägverket i 40 år och skött vägunderhåll tycker att de som fått i uppdrag att sköta om underhållet av vägen borde åtgärda den här typen av skador direkt.

– Annars finns det ingen trovärdighet om man pratar om nollvisionen. Här åtgärdar man inte fel utan man skapar en trafikfara med insatsen,.

Sist visar de vägen mellan Österjörn och Stavaträsk, som Krister beskriver som en ”skräckväg”. Vi kör några kilometer på en flitigt lappad väg, med tvättbrädeliknande beläggning, med många potthål och trasiga kanter.

– Man får inte släppa underhållet så här långt. Värst är det i Dalliden och utanför Lillkågeliden. Vägen slits även här av timmerbilar och vindkraftsbyggen. Problemet är att man har byggt en för dålig väg från början. Vägbanken borde vara högre, 50 centimeter makadam och slitlager och beläggning på det. Det går inte att fuska med vägar, säger han.

– Folk pendlar till jobbet den här vägen och det går även taxitrafik här, säger Stellan Eriksson.

De ifrågasätter även beslutet att ta bort ett antal p-fickor som tidigare fanns på väg 95 mellan Boliden och länsgränsen. Det ska handla om 8–10 stycken som tagits bort.

– Vi har sommarstugor där och det blir problem när vi måste parkera våra bilar under vår och höst längs vägen då vi ska titta till stugorna, säger Stellan Eriksson

– Bussen har också stannat där förut, säger Krister Karlsson.

En stugägare ska ha skrivit till Trafikverket i fjol om detta, men inget svar ska ha kommit tillbaka.

Nu vill de båda veta vem som bär ansvaret för att vägarna åtgärdas och vem det är som ska kontrollera att de åtgärdas så att de inte blir trafikfarliga.

– Vi upplever att Trafikverket har kapitulerat. Som gammal vägarbetare vill jag att det blir ordning på vägarna, säger Krister Karlsson.

– Ja, vem har underhållet?, säger Stellan Eriksson.

– Vi har inte sett till dem, säger Krister Karlsson.

Ytterst ansvarig för underhållet är Trafikverket. När det gäller vanligt vägunderhåll faller dessa vägar på projektledare Stina Sundberg.

– Ja, vi har medel för att göra mindre åtgärder. Men vi gör inga större beläggningsarbeten, säger hon.

Hon är medveten om att vägarna som pekas ut är i dåligt skick. Hon och hennes kollegor åker runt på vägarna och tittar på dem, dessutom har entreprenörerna koll och de rapporterar brister tillsammans i ett system. Sedan gör Trafikverket beställningar av underhåll till entreprenörer.

Hon håller med om att väg 876 inte är fin. 

– Vi håller efter den men den är ändå inte bra. Jag kan inte göra mer med de medel jag har och jag har inspelat behoven av större åtgärder hos de som har ansvar för det. Vi har även åkt den vägen med dem. Jag har åkt den många gånger, säger hon.

Nu hoppas hon kunna göra en liten åtgärd under hösten. Det handlar om att försegla vägen fläckvis och laga spår med hjälp av kallmassa.

– Men det blir ingen E 4 för det.

När det gäller sergeanten på väg 902 har hon själv inte koll på hur länge den stått där eftersom hon inte arbetat så länge med detta.

– Enligt plan ska det också göras en insats på den vägen i höst. Det är min absoluta förhoppning att vi kan justera det värsta. Det finns kanthäng och det är inte kul samtidigt som det är mycket tung trafik. Vi kommer att spårdra – fylla spåren med en beläggning. Stenen bör också försvinna. När det här är gjort ska inte sergeanten stå kvar.

Hon håller med om att det är akuta grejer.

– Absolut, det borde åtgärdas. Men vi har stora problem på många ställen i vägnätet. Pengarna räcker inte till.

När det gäller större åtgärder är Jenny Keskitalo ansvarig vid Trafikverket. Hon svarar via mejl att väg 876 är i behov av bärighetsupprustning och den finns med i deras verksamhetsplan för 2021–2026. Vägen planeras att projekteras under 2023 och åtgärdas under 2024.

Verksamhetsplanen revideras årligen utifrån tillståndet på vägarna och medelstilldelningen. Varje år får de pengar till åtgärder. Hon skriver att anslagen för bärighetsåtgärder är en del av den Nationella planen och riktar sig främst till näringslivets tunga transporter. 

”Inom bärighetsanslaget är behovet av åtgärder vida överstugande den medelstilldelning vi får, vilket vi beklagar men är något vi måste förhålla oss till. Detta medför att vi måste prioritera hårt bland behoven”, skriver hon.

När det gäller p-fickorna hänvisas Norran vidare till Anders Sundin på Trafikverket som ansvarig. Han hade dock inte hand om projektet då det begav sig men har kontrollerat med kollegor varför de grävdes bort.

– De ansåg att de var för många att ploga och dessutom att en del var trafikfarliga.

Enligt honom grävs de annars normalt bara bort om de är trafikfarliga – exempelvis vid skymd sikt eller vid farliga utfarter.

Samtidigt säger han att en del p-fickor som ligger vid sommarstugor missbrukas.

– Jag ska inte säga att det gäller i det här fallet men många p-fickor används för långvarig parkering när folk besöker sina stugor. Det är inte tänkt att man ska stå där mer än 24 timmar, säger han.

Trafikverkets direktiv

Ur trafikverkets Standardbeskrivning för basunderhåll väg, en del av kontraktsdokumentent för upphandling:

"Vägområdet ska vara fritt från hinder som kan försämra trafiksäkerheten eller framkomligheten."

"Hinder på vägbanan räknas alltid som akut brist och ska dessutom avlägsnas omgående.”

Vägen ska vara fri från hål med större vidd än 15 centimeter och djup än två centimeter för vägklassen.

Nivåskillnader får inte överskrida värdena fyra centimeter på längdled och fem centimeter på tvärled.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!