Det rapporterades om hätsk stämning när bussar uteblev och maten tog slut på tåget i fredags förra veckan.
– Folk börjar bli vansinniga, och helt desperata. Jag är så arg att jag håller på att gå upp i bitar, sa resenären Börje Andersson som var fast i Jörn.
Totalt stod tåget stilla i lite över sex timmar. Kritik riktades mot Vy-tåg efter att ersättningsbussar uteblev och felaktig information kommunicerades från kundtjänst. Nu svarar Vy tåg på kritiken.
Varför kom det inga bussar?
– Problemet är att det inte fanns några bussbolag som kunde köra överhuvudtaget, ett generellt problem som tyvärr uppstått i efterdyningarna av corona, säger Tor Kangas från Vy tågs pressjour.
Hur jobbar ni för att förhindra att sådant händer igen?
– Vi jobbar brett och analyserar respektive störning för att motverka att det ska hända igen, säger Tor Kangas.
Kommer passagerare som begav sig vidare med taxi eller andra färdmedel att kompenseras?
– Kunder som inte är nöjda med sin resa kan alltid reklamera dessa till oss och får då ersättning enligt gängse regler, säger Tor Kangas.