Efter förseningen – tågbolaget svarar på kritiken

Förra veckan rapporterade Norran om ett tåg som fastnade i Jörn. Orsaken till stoppet var ett el-fel och passagerare beskrev situationen på tåget som kaotisk. Vatten delades ut till passagerarna men all mat på tåget ska ha tagit slut.

Tåget stod stilla i över sex timmar.

Tåget stod stilla i över sex timmar.

Foto: Privat

Jörn2022-07-16 14:00

Det rapporterades om hätsk stämning när bussar uteblev och maten tog slut på tåget i fredags förra veckan.

– Folk börjar bli vansinniga, och helt desperata. Jag är så arg att jag håller på att gå upp i bitar, sa resenären Börje Andersson som var fast i Jörn.

Totalt stod tåget stilla i lite över sex timmar. Kritik riktades mot Vy-tåg efter att ersättningsbussar uteblev och felaktig information kommunicerades från kundtjänst. Nu svarar Vy tåg på kritiken.

Varför kom det inga bussar?

– Problemet är att det inte fanns några bussbolag som kunde köra överhuvudtaget, ett generellt problem som tyvärr uppstått i efterdyningarna av corona, säger Tor Kangas från Vy tågs pressjour. 

Hur jobbar ni för att förhindra att sådant händer igen?

– Vi jobbar brett och analyserar respektive störning för att motverka att det ska hända igen, säger Tor Kangas. 

Kommer passagerare som begav sig vidare med taxi eller andra färdmedel att kompenseras?

– Kunder som inte är nöjda med sin resa kan alltid reklamera dessa till oss och får då ersättning enligt gängse regler, säger Tor Kangas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!