Nya storkunder ger Jörnsföretag luft under vingarna

Försäljningssuccén för Jörnsföretaget Latitude 65:s funktionsdryck fortsätter. I dagarna har de tecknat avtal både med Axfood och gymkedjan Nordic Wellness. Vid nästa årsskifte räknar de med att totalt ha sålt tio miljoner burkar.

Linus Lindblom och Angelica Östman arbetar i Latitude 65:s lager i Jörn. Efter att försäljningen startade i augusti 2021 har Latitude 65 hittills sålt cirka 4,5 miljoner burkar.

Linus Lindblom och Angelica Östman arbetar i Latitude 65:s lager i Jörn. Efter att försäljningen startade i augusti 2021 har Latitude 65 hittills sålt cirka 4,5 miljoner burkar.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2023-01-10 13:00

På Latitude 65:s nya kontor och lager som placerats i de lokaler som Jörnsborna känner som Safac-huset, och som ägs av Bergströms Åkeri, är det full fart. Här arbetar Linus Lindblom och Angelica Östman med att förbereda dagens leverans av funktionsdryck som ska skickas med PostNord.

– Sedan i mellandagarna när det stod klart att vi skulle börja leverera massvis av burkar till Axfood har det varit full fart här i lagret som vi precis flyttat in i, berättar Linus Lindblom.

Efter att försäljningen startade i augusti 2021 har Latitude 65 hittills sålt cirka 4,5 miljoner burkar.
Efter att försäljningen startade i augusti 2021 har Latitude 65 hittills sålt cirka 4,5 miljoner burkar.

Han och Angelica är mycket nöjda med att ha fått tillgång till betydligt större lokaler än tidigare. Här handlar det om 380 kvadratmeter där funktionsdrycken kan lagras och distribueras från.

– Detta är tredje gången som vi flyttat eftersom verksamheten hela tiden växer, säger Angelica.

Företaget har nu tio anställda som både arbetar med produktutveckling, försäljning och distribution av burkarna. 

"Sedan i mellandagarna när det stod klart att vi skulle börja leverera massvis av burkar till Axfood har det varit full fart här i lagret som vi precis flyttat in i", berättar Linus Lindblom.
"Sedan i mellandagarna när det stod klart att vi skulle börja leverera massvis av burkar till Axfood har det varit full fart här i lagret som vi precis flyttat in i", berättar Linus Lindblom.

Försäljningschefen Daniel Önneberg, som tillsammans med Alexander Harpa och Örjan Berglund är delägare, är mycket nöjd med att Latitude 65 kunnat skriva avtal med de nya prestigekunderna som i första skedet satsar på tre av smakerna.

– Axfood, som bland annat äger både Willys och Hemköp, har cirka 800 butiker i Sverige och expansiva Nordic Wellness driver idag cirka 300 gym runt om i Sverige, berättar han.

Latitude 65 arbetar nu hårt med att även få in sin produkt på bensinstationer.

”Till sommaren släpper vi ytterligare en ny smak", berättar Daniel Önneberg.
”Till sommaren släpper vi ytterligare en ny smak", berättar Daniel Önneberg.

– Dessa stationer är nog det allra bästa försäljningsställena för vår funktionsdryck. Vi kommer inom kort också att börja exportera till ett av våra nordiska grannländer.

Efter att försäljningen startade i augusti 2021 har Latitude 65 hittills sålt cirka 4,5 miljoner burkar.

– Innan det här året är slut räknar vi med att ha spräckt tiomiljonersvallen. Fast vi har lärt oss att sluta gissa eftersom allt rullar på i så hög fart, vilket är jättekul, säger Daniel Önneberg.

Angelica Östman gör klar en laddning med mixade smaker.
Angelica Östman gör klar en laddning med mixade smaker.

I nästa vecka lanserar Latitude 65 en ny smak som fått namnet Frost.

– Och till sommaren släpper vi ytterligare en ny smak, berättar Daniel Önneberg. 

Han trodde aldrig att det skulle gå så snabbt att få ut produkten i så stor skala på marknaden.

– Det brukar normalt ta flera år, medan det för oss nästan händer direkt, avslutar Daniel Önneberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!