Lorents Burman räknar med att det blir klartecken för en nästa fas

Skellefteå kommun räknar med att Trafikverket, genom att på onsdagen fatta beslut om upplåtelseavtal för tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur, för in arbetet med det som planeras bli Europas ledande testanläggning för tågtrafik i en ny fas.

En dag innan Trafikverket ska pröva frågan om upplåtelse av Tvärbanan till tågtestverksamhet går kommunalrådet i Skellefteå, Lorents Burman (S), ut och berättar att han räknar med att Trafikverket säger ja till nästa fas.

En dag innan Trafikverket ska pröva frågan om upplåtelse av Tvärbanan till tågtestverksamhet går kommunalrådet i Skellefteå, Lorents Burman (S), ut och berättar att han räknar med att Trafikverket säger ja till nästa fas.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2019-12-17 14:33
undefined
En dag innan Trafikverket ska pröva frågan om upplåtelse av Tvärbanan till tågtestverksamhet går kommunalrådet i Skellefteå, Lorents Burman (S), ut och berättar att han räknar med att Trafikverket säger ja till nästa fas.

Den senaste veckan har temperaturen stigit i frågan. 18 kommunalråd från inlandskommuner som Inlandsbanan ringlar genom kräver att beslutet om Tvärbanan, som inte varit i bruk sedan 1990, ska skjutas upp.

Fattar Trafikverket ett beslut om upplåtelse om Tvärbanan under onsdagen går det inte att överklaga.

Sex år sedan

Den 24 september 2013 offentliggjordes tankarna på en tågtestbana på Tvärbanan och planerna presenterades vid en presskonferens på Järnvägshotellet i Jörn.

Sedan starten har saker förändrats: Skanska är berett att gå in som finansiär när alla förutsättningar är klara och bolaget vill också stå för infrastrukturen – bygget –och kundavtalen.

Det framgick tydligt i mars i år då såväl kommunen som Region Västerbotten berättade att de ville ha en satsning på testbanan.

Skanska in

Då skrev de båda intressenterna: ”…Skanska har ett avtalsmässigt ansvar för att driva projektet i sin helhet. Skanska Sverige AB har till Trafikverket framställt ett önskemål om att nyttja bandelen Jörn-Arvidsjaur i syfte att rusta upp denna för testverksamhet.”.

Kommunalrådet Lorents Burman är väldigt tydlig med att han tror att det blir ett positivt besked runt testbanan.

– Projektet har pågått i sex år med många engagerade i form av regionen, länsstyrelser och kommuner. Sedan har vi en aktör som kan gå in med muskler och skapa förutsättningar. Vi räknar med att Trafikverket ska fatta det positiva beslutet, säger Lorents Burman till Norran och fortsätter:

– Det finns inget liknande i dag i Europa.

Många jobb

– Vi är givetvis väldigt glada och förväntansfulla inför beslutet som ska fattas. Den 7,5 mil långa testbanan mellan Jörn och Arvidsjaur kommer inte bara att innebära ett stort antal arbetstillfällen utan är också en viktig faktor för klimatomställningen i Europa, säger han i ett pressmeddelande.

Testbaneprojektet ger, enligt en rapport från IUC Västerbotten, 1800 årsarbetstillfällen under projektering och byggande, samt 200 årsarbetstillfällen vid driften.

Skellefteå kommun varit en av de drivande parterna i fråga om testbanans förverkligande.

– Vi såg potentialen i den här idén ända från början och tillsammans med andra aktörer har vi lyckats ta projektet dit det är idag. Det har givetvis inneburit många år av hårt arbete och därför känns det otroligt roligt att arbetet nu går in i en ny fas, säger Lorents Burman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!