Den norrländska energidrycken som tagit Sverige med storm har sedan de nådde ut på marknaden sålt över fem miljoner burkar och nu står det klart att den försäljningen kommer att kunna öka markant. För när Latitude 65 nu tar sig in i Sveriges två största livsmedelskedjor så innebär det att drycken kommer kunna köpas på cirka 3 000 försäljningsställen i Sverige.
– Latitude 65 är en livsstilsdryck och vi det är viktigt för oss att vi kan stå för innehållet. Därför tillsätter vi inte en massa konstigheter för att driva upp funktionen. Vi är även rörande överens att aminosyror skapar en sämre smak. Vi säljer en förfriskning – inte medicin, säger Alexander Harpa, vd för Latitude 65, i pressmeddelandet.
Företaget siktar nu på att fortsätta släppa flera nya smaker men hintar också om ytterligare nyheter som kan komma att släppas inom en snar framtid. Att Latitude 65 har sitt huvudkontor i Jörn ser Harpa också som en styrka för företaget, och som en tillgång för bygden.
- Alla som jobbar hos oss tror verkligen på produkten och lever varumärket. Kontor, lager och administration drivs från den lilla byn Jörn. Vi har på drygt ett års tid skapat 13 jobb i en glesbygd och vi ska bli fler.
Sedan mitten av 2021 har Latitude 65 ökat omsättningen med över 1000 procent, från 2,2 miljoner till 26 miljoner kronor.