Lansering av elsnöskotern från Jörn

Under söndagen togs ytterligare ett steg för att produktionen av elsnöskotern Vidde ska kunna starta. Vid ett event på Icehotel i Jukkasjärvi lanserades förserien, kallad Alfa, där den färdiga designen finns på plats.

Christian Lystrup och Yalda Mirbaz från Vidde Snow Mobility på en av elnsnöskotrarna från förserien.

Christian Lystrup och Yalda Mirbaz från Vidde Snow Mobility på en av elnsnöskotrarna från förserien.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2024-02-18 20:00

Under de senaste veckorna har det rått en febril aktivitet i verkstaden på Storklinta skidcenter, utanför Jörn. Här sker monteringen av elsnöskotrarna som utgör förserien av Vidde. Dessa kommer nu att testas av ett flertal aktörer, bland andra Icehotel, Skistar, Skellefteå Kraft och Sveaskog.

– Den feedback vi får från dem ska vi sedan implementera i skotrar som vi har på Storklinta och modifiera dem. Förhoppningsvis kommer de att se ut som schweizerostar, säger Christian Lystrup, en av grundarna och vd för Jörnsföretaget Vidde Snow Mobility AB.

När Norran kommer på besök på Storklinta håller han och prototypbyggaren Stefano Mitra, från det italienska designföretaget Pininfarina och flera andra tekniker på med finputsen av de sista detaljerna innan skotrarna i förserien ska transporteras upp till lanseringen på Icehotel. 

Pininfarina är en ikon inom design av bilar och har bland annat Ferrari Testarossa och nu senast Pininfarina Battista, som är snabbare än en Formel 1-bil, på sin långa meritlista.

undefined
Viddes vd Christian Lystrup och prototypbyggaren Stefano Mitra från designföretaget Pininfarina i verkstaden på Storklinta.

Vidde Snow Mobility har samarbetat med branschorganisationen Fordonskomponentgruppen för att hitta rätt leverantörer av komponenter

– Delarna kommer i fem färdiga paket som monteras på Storklinta. Denna klusterprocess har fungerar riktigt bra, berättar Christian.

Norran följde sedan med upp till Icehotel och fick som första media, tillsammans den tekniska publikationen TNW med basen i Amsterdam, provköra en av skotrarna i förserien.

undefined
Sion Geshwindt, journalist på TNW testar Vidde.

– Fantastiskt att i det här vackra landskapet kunna uppleva en i det närmaste ljudlös färd där man kan lyssna på ljuden från naturen, kommenterar Sion Geschwindt, journalist på TNW, efter sin provtur.

Under söndagen genomfördes ett event där partners, investerare, besökare på Icehotel och representanter från media fick veta mer om Vidde och också provköra elskotern.

undefined
Christian Lystrup med Viddes första registreringsskyltar.

Sedan funktionsprototypen Frank presenterades vid ett seminarium i Skellefteå i april 2023 har mycket förändrats på skotern.

– Den viktigaste förändringen är nog viktbalansen. Batteriet finns nu fördelat över hela skotern vilket förbättrat balansen och medfört att skotern fått en lägre tyngdpunkt, berättar Christian Lystrup.

Han konstaterar att det unika med Vidde är hur den byggs för att kunna ha ett långt liv där delarna kan bytas ut när de är utslitna eller trasiga. 

undefined
Sedan funktionsprototypen Frank presenterades vid ett seminarium i Skellefteå i april 2023 har mycket förändrats på Vidde.

– Detta blir världens mest hållbara eldrivna snöskoter, säger Christian.

Han berättar att designen och mjukvaran nu i stort sett är klara. Batteriet har också visat sig gå att värma ned till minus 39 grader utan laddare.

– Främst är det en del mekaniska lösningar som kan utvecklas.

undefined
Vidde blev väl fotograferad i samband med lanseringen

Sedan starten har Vidde Snow Mobility tagit in 15 miljoner kronor i investerat kapital. Dessutom har ytterligare 13 miljoner kommit in i form av bidrag från bland annat Vinnova och Energimyndigheten.

– Nu drar vi i gång ytterligare en investeringsrunda på 20-30 miljoner kronor för att kunna starta produktionen. Det ser mycket lovande ut, säger Yalda Mirbaz, som grundade företaget ihop med Christian Lystrup och som har hand om finansieringsfrågorna.

Efter vinterns tester ska serieproduktionen inledas. Redan finns cirka 300 förhandsbeställningar.

–Ambitionen är att till vintern 2024 ha producerat en mindre serie i en fabrik för att sedan successivt utöka produktionen, avslutar Christian Lystrup.

undefined
Under lanseringen fick deltagarna också testköra Vidde.
Snöskoterns historia

Det finns källor som menar att det första så kallade “översnöfordonet“ byggdes av två bröder i Jämtland. Det var en T-ford som fått skidor på framhjulen och larvband på bakhjulen. Nästa steg utvecklingen stod Carl Eliason från USA för. Han byggde en snöskoter och fick patent på den 1927. Under 1930-talet uppfann Joseph-Armand Bombardier en framdrivningsmetod bestående av gummiklädda tandade hjul och en gummiklädd matta.

Källa: Norrbottens museum

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!