Skellefteå Kraft kommer både att delta i utvecklingen av snöskotern och av laddinfrastrukturen.
– Det är fantastiskt roligt att de delar vår framtidsbild och vill vara med på den här resan, säger Christian Lystrup, vd för Vidde.
Prototypen för Vidde byggs för fullt hos forskningsinstitutet RISE i Piteå och även andra enheter inom RISE deltar i det arbetet.
– Vi provkörde den framgångsrikt i förra veckan och bit efter bit faller på plats. I april, när alla patentansökningar är inlämnade, ska vi kunna visa upp Vidde för första gången, berättar Christian Lystrup.
När det är dags för serieproduktionen vid årsskiftet 2024–2025 kommer den att ske i en elsnöskoterfabrik i Jörn. Siktet är inställt på att tillverka 1 000 eldrivna snöskotrar första året för att sedan successivt trappa upp volymen.
Skellefteå Krafts del i utvecklingen ska, enligt Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad hos Skellefteå Kraft, bland annat handla om att arbeta med tekniska lösningar kring elektrifieringen.
– Sedan ska vi också vara med och undersöka förutsättningar för laddinfrastruktur för elsnöskotern så att det även ska finnas möjligheter till laddning vid olika turistanläggningar i fjällvärlden, säger Sanna Lundström.
Skellefteå Kraft har idag 42 snöskotrar i sitt eget stall. Dessa används bland annat för underhåll och inspektion av elnätet.
– Vi har gjort en förhandsbeställning på tio Vidde-skotrar och kommer successivt att byta ut våra fossildrivna snöskotrar. Någon av protyperna ska också testas hos oss i full drift ute på fältet, berättar Sanna Lundström.
Christian Lystrup konstaterar att intresset för Vidde är stort i hela världen och att förhandsbeställningarna trillar ini rask takt.
– Skistar var vår första kund och den senaste i raden är Icehotel i Jukkasjärvi, säger han.
Christian Lystrup är mycket nöjd över att ha tecknat samarbetsavtalet med Skellefteå Kraft.
– De har precis som Vidde en lokal norrländsk förankring. Tillsammans vill vi på riktigt skapa förutsättningar för en hållbar omställning med förnybar energi i Norrland, berättar Christian Lystrup.
Sanna Lundström ser samarbetet med Vidde som ett kvitto på synen att omställningen måste ske tillsammans i partnerskap med Skellefteå Krafts kunder och leverantörer.
– Partnerskapet innebär även att vi jobbar tillsammans för att kartlägga hur denna omställning ska fungera för användaren och att nyttja kompetensen hos Skellefteå Kraft som vill vara möjliggörare för att hitta framtida lösningar, säger Sanna Lundström.
Christian Lystrup konstaterar att för att Vidde ska bli framgångsrika med att ställa om livet på fjället till el är det viktigt med fler aktörer som arbetar för att skapa utökade laddmöjligheter, inte bara på vägarna utan även i hela transportnätet.
– Här ser vi ytterligare en styrka i att vi är fler som förstår premisserna, säger han.
Christian Lystrup menar att Vidde, som blir världens mest hållbara snöskoter, helt kommer att förändra synen på transporter i snö. Vidde vill bidra till att reducera utsläppen och den cirkulära visionen är att kunna minimera det totala fotavtrycket av varje enhet under produktens hela livslängd.
– Detta gör Vidde bland annat genom, utökade användningsområden och att varje komponent ska aspirera mot ett second life, avslutar Christian Lystrup.