Under fredag förmiddag hade Lorents Burman själv mejlat till regeringen och frågat om när frågan om tågtestbanan skulle avgöras men han hade inte hunnit få svar innan Norran kunde meddela nyheten.
– Tågtestbanan kommer att få mycket stor betydelse lokalt, regionalt, nationellt och för tågtrafiken i Europa, säger han.
Första gången Lorents Burman själv kom i kontakt med projektet var sommaren 2013 när idégivaren Lars-Åke Tjernström presenterade den för honom.
– På mitt skrivbord låg då också Norrbotniabanan så det var två mycket viktiga järnvägssatsningar att hugga tänderna i samtidigt och båda är nu på god väg att realiseras.
Han konstaterar att det under dessa år genomförts ett enormt omfattande arbeta för att kunna sjösätta projektet.
– Och nu har det kommit så långt att Skanska kan gå vidare med satsningen. Det här känns helt enkelt jättebra.
Lorents Burman är övertygad om att detta kommer att innebära ett rejält lyft för Jörn och Arvidsjaur.
– Bland annat att behövs en ansenlig mängd tekniker och ingenjörer som ska arbeta med tågtestbanan och det kommer också att ge många andra effekter.
Han konstaterar också att tågtestbanan ligger helt rätt i tiden nu när mycket fokuseras på klimatomställningen.
– Att Jörn ligger så nära Northvolts batterifabrik är ett stort plus. Det finns nämligen stora möjligheter att framtidens tåg kommer att drivas med batterier, säger Lorents Burman.
Länsrådet Lars Lustig får också beskedet om beslutet från regeringen via Norran.
– En fantastiskt bra nyhet så här inför helgen, kommenterar han.
Han är övertygad om att satsningen kommer att betyda oerhört mycket för Jörn och den delen av Västerbotten. För Länsstyrelsen i Västerbotten kommer detta att innebära en hel del arbete med miljöprövningar.
– Det har varit en hel del av den varan på senare tid, Norrbotniabanan, Northvolt och hos Boliden pågår det ständigt olika processer. Det är ett bra tecken att det sker så mycket häruppe och när det gäller miljöprövningarna för testbanan ska vi göra så gott vi kan, säger Lars Lustig.
Regionrådet Richard Carstedt (S) tycker också att beskedet är glädjande och att en tågtestbana har "en jättepotential"
– Det här kan bli ett bra komplement till biltestverksamheten. En sådan här satsning drar också till sig andra intressenter, till exempel inom turistindustrin, konstaterar han.