– Det är ett enormt tryck just nu både från privatpersoner och företag, säger Christian Lystrup, vd för Jörnsföretaget Vidde Snow Mobility AB.
Han är mycket nöjd över att det blev just Skistar, den största aktören inom alpina skidupplevelser i Skandinavien, som nappade först av alla på Vidde.
– Skistar kommer också att testa Vidde i sin verksamhet under vintersäsongen 2023–2024. Sedan är planen att Vidde ska börja levereras vid årsskiftet 2024–2025, berättar Christian och inflikar att förserien består av fem snöskotrar som ska testas i fyra olika miljöer.
Han konstaterar att den eldrivna snöskotern passar som hand i handske i skidanläggningsbranschen som siktar på fossilfri drift av sina anläggningar 2027.
Samtidigt som fabriken i Jörn byggs, där man räknar med att ha cirka 200 anställda, kommer produktionen av Vidde ske temporärt i en befintlig fabrik på en annan plats i norra Sverige. Siktet är inställt på att tillverka 960 eldrivna snöskotrar första året för att sedan successivt trappa upp volymen
– Att bygga en fabrik tar tid och för att inte tappa farten kommer Vidde påbörja produktionen på de här sättet, säger Örjan Berglund, som är en av de tidiga investerarna i bolaget.
Christian konstaterar att det unika med Vidde är den cirkulära affären och produktdesignen där man strävar efter att behålla värdet i produkten så länge som möjligt istället för att hela tiden byta till nytt. På så sätt kan komponenter som exempelvis en motor ur en använd skoter sättas iordning och få nytt liv i nästa skoter istället för att kastas bort.
– Det blir världens första cirkulära snöskoter, berättar Christian.
Han lyfter också fram att den cirkulära tanken gör att skotern kommer kunna behålla ett högt andrahandsvärde över tid och därigenom ha lägre driftskostnader.
Idag har företaget tre anställda och dessutom arbetar de med design- och prototyputvecklingen med ett team bestående av tolv experter inom olika områden.
– Vår primära partner är RISE i Piteå som under våren 2023 kommer att bygga prototypen, vilken fått smeknamnet Frank, som i Frankenstein, eftersom det är en experiment rigg, säger Christian.
I höst har de även inlett ett projekt i samarbete med Chalmers i Göteborg för att utveckla olika tillbehör, bland annat ett fäste som gör att skotern kan frakta många olika saker.