â Det Ă€r ett enormt tryck just nu bĂ„de frĂ„n privatpersoner och företag, sĂ€ger Christian Lystrup, vd för Jörnsföretaget Vidde Snow Mobility AB.
Han Àr mycket nöjd över att det blev just Skistar, den största aktören inom alpina skidupplevelser i Skandinavien, som nappade först av alla pÄ Vidde.
â Skistar kommer ocksĂ„ att testa Vidde i sin verksamhet under vintersĂ€songen 2023â2024. Sedan Ă€r planen att Vidde ska börja levereras vid Ă„rsskiftet 2024â2025, berĂ€ttar Christian och inflikar att förserien bestĂ„r av fem snöskotrar som ska testas i fyra olika miljöer.
Han konstaterar att den eldrivna snöskotern passar som hand i handske i skidanlÀggningsbranschen som siktar pÄ fossilfri drift av sina anlÀggningar 2027.
Samtidigt som fabriken i Jörn byggs, dÀr man rÀknar med att ha cirka 200 anstÀllda, kommer produktionen av Vidde ske temporÀrt i en befintlig fabrik pÄ en annan plats i norra Sverige. Siktet Àr instÀllt pÄ att tillverka 960 eldrivna snöskotrar första Äret för att sedan successivt trappa upp volymen
â Att bygga en fabrik tar tid och för att inte tappa farten kommer Vidde pĂ„börja produktionen pĂ„ de hĂ€r sĂ€ttet, sĂ€ger Ărjan Berglund, som Ă€r en av de tidiga investerarna i bolaget.
Christian konstaterar att det unika med Vidde Àr den cirkulÀra affÀren och produktdesignen dÀr man strÀvar efter att behÄlla vÀrdet i produkten sÄ lÀnge som möjligt istÀllet för att hela tiden byta till nytt. PÄ sÄ sÀtt kan komponenter som exempelvis en motor ur en anvÀnd skoter sÀttas iordning och fÄ nytt liv i nÀsta skoter istÀllet för att kastas bort.
â Det blir vĂ€rldens första cirkulĂ€ra snöskoter, berĂ€ttar Christian.
Han lyfter ocksÄ fram att den cirkulÀra tanken gör att skotern kommer kunna behÄlla ett högt andrahandsvÀrde över tid och dÀrigenom ha lÀgre driftskostnader.
Idag har företaget tre anstÀllda och dessutom arbetar de med design- och prototyputvecklingen med ett team bestÄende av tolv experter inom olika omrÄden.
â VĂ„r primĂ€ra partner Ă€r RISE i PiteĂ„ som under vĂ„ren 2023 kommer att bygga prototypen, vilken fĂ„tt smeknamnet Frank, som i Frankenstein, eftersom det Ă€r en experiment rigg, sĂ€ger Christian.
I höst har de Àven inlett ett projekt i samarbete med Chalmers i Göteborg för att utveckla olika tillbehör, bland annat ett fÀste som gör att skotern kan frakta mÄnga olika saker.