Jättelager av träslipers placeras i Jörn

I samband med att Trafikverket rustar Skelleftebanan och Piteåbanan byter de ut mellan 60 000 och 70 000 kreosotimpregnerade slipers mot betongslipers. Dessa utbytta slipers lagras vid ett sidospår från Stambanan några kilometer nordväst om Jörn. Några Jörnsbor har varit i kontakt med Norran och ventilerat sin oro för utsläpp av kreosot i området.

Trafikverket beräknar att 80 procent av kreosoten lämnar slipern under användningstiden som då hamnar i banvallen och bryts till stor del ner.

Trafikverket beräknar att 80 procent av kreosoten lämnar slipern under användningstiden som då hamnar i banvallen och bryts till stor del ner.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2024-07-27 11:00

Nyheten i korthet

  • Trafikverket byter ut 60 000 till 70 000 kreosotimpregnerade träslipers mot betongslipers på Skelleftebanan och Piteåbanan, dessa lagras i Jörn.
  • Invånare i Jörn uttrycker oro för potentiella kreosotutsläpp, ett cancerframkallande ämne, till naturen och grundvattnet.
  • Trafikverket försäkrar att det inte finns någon risk för utsläpp och att 80-90% av de utbytta sliprarna kan återanvändas, troligen vid spårbyten på Inlandsbanan.

Kreosot är ett cancerframkallande ämne och nyttjande av kreosotimpregnerat virke till järnvägssliprar och ledningsstolpar är den enda tillåtna användningen av sådant virke i alla EU:s medlemsstater. Trafikverket beräknar att 80 procent av kreosoten lämnar slipern under användningstiden som då hamnar i banvallen och bryts till stor del ner.

En del Jörnsbor är dock oroliga för att kreosot kan släppas ut i naturen och till grundvattnet. 

– Det ska inte finnas någon risk för utsläpp. Vi har bland annat lagt sliprarna på ett lager av bark som skyddar mot utsläpp. Beredskapsenheten hos Trafikverket har i dialog med Länsstyrelsen i Västerbotten kommit fram till den här lösningen på lagringen i Jörn, berättar Jonas Björkholm, delprojektledare hos Trafikverket.

undefined
Spårbyte på Skelleftebanan 2022.

Han konstaterar att de träslipers som ska lagras i Jörn inte är ett avfall utan ett material som är fullt användbart.

– 80–90 procent av sliprarna som vi plockar upp i de här projekten kan nyttjas igen. Förmodligen kommer en del av dessa användas vid spårbyten på Inlandsbanan. De kan också till exempel komma till nytta vid reparationer av järnvägsspår, säger Jonas Björkholm.

Marken där lagringen sker ägs av Sveaskog vilka tidigare använt den för lagring av torv.

undefined
Ett lass träslipers anländer till lagringsplatsen utanför Jörn.

– Trafikverket har upprättat ett avtal med SCA om att få nyttja marken för lagringen i upp till tre år, sedan kan det bli aktuellt med andra lösningar, berättar Jonas.

Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk är delvis i dåligt skick. Genom att byta ut spåren på delar av sträckorna får man en mer driftsäker järnväg som även kommer att bli lättare och billigare att underhålla. Förutom byte av träslipers mot betongslipers läggs även ny räl. Längs hela sträckan ska ballasten också renas. 

undefined
De träslipers som ska lagras i Jörn är inte ett avfall utan ett material som är fullt användbart.

Spårbytet har delats in i två etapper. I första etappen, som genomfördes under 2022, gjordes spårbyte på en sträcka på Piteåbanan och mellan Gråberg och Myckle på Skelleftebanan. Andra etappen genomförs i sommar där det byts spår längs resterande sträckor.Från mitten av juli och till mitten av augusti pågår spårbytet på Skelleftebanan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!