Invasion av spelutvecklare i Jörn

26–28 januari genomfördes Global Game Jam på Hotellet i Jörn. Under 48 timmar arbetade 100 personer i tretton lag med att ta fram spel enligt årets tema ”Make me laugh”.

Patrik Malm och Wille Pilquist arbetade med att ta fram spelet  Iron Evil.

Patrik Malm och Wille Pilquist arbetade med att ta fram spelet Iron Evil.

Foto: Magnus Johansson

Jörn2024-01-29 05:00

Arrangemanget genomfördes även av andra kreatörer på 930 orter i mer än 100 länder. Bakom Global Game Jam i Jörn stod spelklustret Arctic Game med basen i Skellefteå. 

2017 genomfördes Global Game Jam för första gången på The Great Northern i Skellefteå. Därefter har det arrangerats två gånger till här. Nu valde Arctic Game i stället att lägga eventet till Jörn. Där fick deltagarna bo gratis på Hotellet i Jörn.

undefined
Spelutvecklarna som deltog i Global Game Jam i Jörn.

– Det blev hur lyckat som helst. Tidigare har vi haft cirka 30 deltagare. Nu blev det 100 och dessutom deltog 50 personer i Vasa och Jakobstad och 8 i Umeå, berättar Johan Linder, projektchef vid Visual Magic Education .

Tim Leinert, affärsutvecklare vid Arctic Game i Skellefteå, konstaterar att Global Game Jam i Jörn blev det tredje största eventet av sitt slag i Sverige.

undefined
Nihan Bin deltog i arbetar med spelet Stuffit up.

– Bara i Göteborg och i Malmö deltog fler personer, berättar han.

Tim menar att flytten till Jörn innebar ett lyft för satsningen.

– Vi siktar nu på en fortsättning här nästa år, säger han.

undefined
Cinna Tamminen, Brandon Swee, Tistou Blomberg och Rachel Lachiani tog fram spelet Penguin.

Tim och Johan är imponerad över de spel som deltagarna tog fram under 48 timmar.

– Här har vi haft en härlig blandning av professionella spelutvecklare, studenter och entusiaster.

. Jörn har alla förutsättningar att bli ett center för spelutveckling i Sverige, menar Johan Linder.

undefined
Justyna Fryczak var moderator under speleventet.

Justyna Fryczak, UX-designer vid spelföretaget Windup Games i Umeå, som också är ambassadör för organisationen Women in Games vilka arbetar för att rekrytera fler kvinnor till spelindustrin, var moderator på eventet i Jörn.

– Det är imponerade att 25 procent av deltagarna var tjejer. Det brukar vara betydligt färre, konstaterar hon.

undefined
Ett av tretton spelteam vid Global Game Jam i Jörn.

En av dessa tjejer var UX-designern Dimitra Papacosta från Umeå som arbetar vid startup-företaget Crypto Rogue Games.

– Jag hade tidigare inte deltagit på något Game Jam så det var en spännande upplevelse och ett bra tillfälle att utveckla mitt nätverk, säger Dimitra.

undefined
Erik Okfors och Tim Leinert var två av dem som höll i trådarna för Global Game Jam i Jörn.

Rachel Lachiani, som studerar spelprogrammering vid Forsbergs skola i Stockholm, var en annan deltagare.

– Jag ville se en annan del av Sverige där jag inte varit tidigare och det blev till en fantastisk upplevelse där jag fick många nya kontakter, berättar hon.

undefined
Johan Linder, Justyna Fryczak och Tim Leinert grillar korv

Rachel har valt att avsluta sina studier till läkare för att satsa helhjärtat på en framtid inom spelindustrin.

– Mitt mål är att kunna utveckla spel som kan hjälpa personer som lider av psykisk ohälsa, säger hon.

undefined
Global Game Jam i Jörn lockade 100 deltagare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!