Grönt ljus för bygget av tågtestbanan

Under torsdagen kom Trafikverkets beslut om att fortsätta processen att avtala om upplåtelse av järnvägssträckan mellan Jörn och Arvidsjaur till Rail Test Nordic, RTN, i 30 år. Beslutet innebär att RTN nu på allvar kan satsa på utvecklingen av tågtestbanan.

Magnus Tjernström tycker att beslutet från Trafikverket är ett mycket glädjande besked och ett stort steg framåt.

Magnus Tjernström tycker att beslutet från Trafikverket är ett mycket glädjande besked och ett stort steg framåt.

Foto: Privat

Jörn2022-12-23 06:30

– Det här är en fantastisk julklapp till oss och till hela bygden. Det har varit en lång väntan men nu har den viktigaste pusselbiten fallit på plats, säger Lars-Åke Tjernström, medgrundare av RTN till Norran.

Magnus Tjernström, också han medgrundare av RTN, tycker också att det här är ett mycket glädjande besked och ett stort steg framåt. 

undefined
Testbanan Jörn-Arvidsjaur kommer att betyda mycket för utvecklingen i bygden.

– Vår vision är att bygga en unik testanläggning för Europas järnvägsindustri med optimerad funktionalitet på spårbundna fordon samt ger förbättrad tillgänglighet och säkerhet i infrastrukturen, berättar Magnus.

Arbetet framåt kommer nu att fokuseras på att hitta konstruktiva lösningar med berörda samebyar och fastighetsägare genom dialog och samrådsförfarande. Parallellt med detta fortskrider planeringen av byggprojektet samt arbetet med att formalisera avtalen med kunder och säkra finansieringen.

– Vi har goda förhoppningar att få detta klart under 2023 då vi ser ett starkt intresse från potentiella investerare. Det blir ett spännande och roligt år för RTN, säger Magnus.

undefined
"Det har varit en lång väntan men nu har den viktigaste pusselbiten fallit på plats", säger Lars-Åke Tjernström.

Bygget har tidigare kostnadsberäknats till cirka 4 miljarder kronor och när allt finns på plats räknar RTN med att det testverksamheten kommer att skapa cirka 300 jobb i Jörn, Glommersträsk och Arvidsjaur.

Bandelen Jörn-Glommersträsk ska rustas upp för hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen och hela banan ska klara ett axeltryck på 25 ton. 

undefined
På testbanan ska tågen kunna testas i farter upp till 250 kilometer i timmen.

– Vi har tågtillverkare i hela Europa som är intresserade av att kunna testa sina tåg på den här banan som blir helt unik och speciellt viktig för tester i hårt vinterklimat, konstaterar Magnus.

När det är färdigt kommer det 75 kilometer långa provspåret mellan Jörn och Arvidsjaur att vara specialiserat på vinterklimat och höghastighetsprovning, och därigenom bli det enda av sitt slag i Europa.

undefined
Ingen har trafikerat sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur sedan 27 maj 1990.

Upplåtelsen som ska förhandlas med Trafikverket är på 30 år och i villkoren ingår att Försvaret ska få använda banan vid behov och omledningstrafik ska kunna köra på sträckan vid extra ordinära händelser.

– RTN har ett strategiskt samarbete med ett byggbolag och dessutom har vi fått ytterligare en mycket stark samarbetspartner som vi kommer att presentera i början av nästa år. Vi har nu ett komplett team som ska ro i land skapandet av tågtestbanan, avslutar Magnus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!