I avtalet som ska skrivas mellan Trafikverket och Skanska ska upplåtelsen av Tvärbanan regleras i detalj. Formellt handlar det om upplåtelse av bandel 151, Jörn - Arvidsjaur, som gör att bli Skanska blir infrastrukturförvaltare enligt Järnvägsförordningen.
Flera detaljer
Norran talade med Trafikverkets kommunikationschef Bengt Olsson på tisdagseftermiddagen.
Han berättade att det finns ett antal förbehöll som Lena Erixon kommer att ha med sig till förhandlingarna. Det handlar bland annat om att banan ska kunna öppnas för annan trafik vid så kallade extraordinära händelser. Vidare så ska det ske en dialog med samebyarna i området vad gäller rennäringen.
I avtalet ska det finnas ett senaste datum där Skanska ska vara igång med det som planeras.
Det finns också att par punkter till som finns med i förhandlingarna. Dessutom kommer tidsaspekten att finnas med.
Så började det
”Tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur kan bli en testbana för tågtrafik. Tanken är att tågtillverkare runt om i Europa ska lämna in sina tåg för att genomgå certifierade tester. I går presenterades idén på en presskonferens vid Jörns järnvägsstation.”.
Så inleddes Norrans artikel i september 2013 runt ursprungsidén som nu lett fram till att Skanska och Trafikverket ska teckna ett avtal.
Innovatör
Idén kom från Lars-Åke Tjernström, Skellefteå, som är innovatör och som vunnit Skapa-priset för Västerbotten tidigare. Han bildade också bolaget Rail Test Nordic (RTN).
Sedan dess har mycket hänt, men grunden är i stort densamma.
Tidigt gjordes en förstudie av IUC, som finansierades av Vinnova.
Trafiken på sträcken Jörn till Arvidsjaur upphörde i maj 1990. Sträckan går mellan Stambanan och Inlandsbanan. I en sammanfattning 2014 skrev Vinnova och "Resultat och förväntade effekter”
”Förväntade effekter av testbädden är att stärka järnvägens konkurrenskraft så att mer trafik flyttas från väg till järnväg. På så sätt kan transportsektorns klimatpåverkan minskas. Vidare kommer testbädden att ge export verksamhet och skapa arbeten i glesbygd.”
Arbetet har förändrats med tiden. Från början hade RTN planera på att ta hela projektet själv, alltså såväl uppbyggnaden av området som driften. I dag är Skanska huvudman. De har varit intresserade av projektet i ungefär fem år.
Skanska in
Vid Almedalsveckan i Visby sommaren 2018 var det tydligt att saker hade börjat konkretiseras. Skanska berättade att det var berett att finansiera projektet när alla förutsättningar var klara och vill stå för infrastrukturen – bygget –och kundavtalen.
Våren 2019 sa såväl Region Västerbotten som Skellefteå kommun ja till en satsning på tågtestverksamhet på den aktuella sträckan och betonade att frågan ”bör mötas med ett positivt beslut från Trafikverket utan onödigt dröjsmål…”
I deras yttranden blev Skanska delaktighet också än tydligare.
Kommunen och regionen skrev: ”…Skanska har ett avtalsmässigt ansvar för att driva projektet i sin helhet. Skanska Sverige AB har till Trafikverket framställt ett önskemål om att nyttja bandelen Jörn-Arvidsjaur i syfte att rusta upp denna för testverksamhet.”
”Ger 200 jobb”
I ansökan framgick att testverksamheten ska köras med snabbtåg och att anläggningen därför måste anpassas. Det finns, enligt Trafikverket, ett fåtal testanläggningar i världen och klimatet i det aktuella området är gynnsamt för test av både tåg och utrustning.
Testbaneprojektet ger, enligt en rapport från IUC Västerbotten, 1800 årsarbetstillfällen under projektering och byggande, samt 200 årsarbetstillfällen vid driften.