När utmärkelsen Green Good Design Sustainability Award delades ut vid en ceremoni i Aten gick den till Vidde i kategorin transporter.
– Det var verkligen jättetrevligt och ett kvitto på att vi tänkt rätt från början i designen och konstruktionen av Vidde, säger Christian Lystrup, vd för Vidde Snow Mobility.
Det är The Chicago Athenaeum, ett internationellt museum för arkitektur och design i Illinois, som delar ut priset för bästa gröna design. Good Design grundades av arkitekten Edgar Kaufman Jr, tillsammans med pionjärer inom modern design och utmärkelsen har delats ut ända sedan 1950.
Motiveringen för Viddes utmärkelse lyder: "Med en produkt designad med fokus på cirkularitet, tidlöshet och livslängd minimerar den miljöpåverkan samtidigt som den maximerar användbarheten och anpassningsförmågan för framtida behov.”
– Enligt Pininfarina som arbetat med designen av Vidde är det här en av de fyra största utmärkelserna för design i världen, berättar Christian Lystrup.
Han betonar att framgången på designsidan beror på ett mycket lyckat samarbete mellan Vidde Snow Mobility, det statliga forskningsinstitutet RISE och italienska Pininfarina som är en ikon inom design av bilar. På sin långa meritlista har de bland annat Ferrari Testarossa. En viktig anledning till att Pininfarina, som har cirka 700 designers, valt att engagera sig i det lilla företaget från Jörn är att de får vara med från början med att ta fram ett helt nytt fordon som ska bli världens mest hållbara.
– Det unika med Vidde är hur den byggs för att kunna ha ett långt liv där delarna kan bytas ut när de är utslitna eller trasiga.
Efter lanseringen i februari i år testades under resten av vintern tre snöskotrar av Viddes partners Icehotel i Jukkasjärvi, Skellefteå Kraft och Skistar. Med erfarenheterna därifrån har man därefter gjort vissa justeringar på Vidde.
– Det har då främst handlat om förändringar när det gäller mekaniken, berättar Christian.
I vinter ska man fortsätta testerna, nu med fyra snöskotrar som monteras i en verkstad i Småland för att sedan finjusteras och testas på Storklinta skidcenter, utanför Jörn.
– Sedan räknar vi med att komma i gång med serieproduktionen inför vintern 2025, avslutar Christian Lystrup.