Fabrik för elsnöskotrar kan skapa 200 jobb i Jörn

Det finns långt gångna planer på att starta en fabrik i Jörn som ska tillverka eldrivna snöskotrar. Bakom satsningen, som beräknas skapa cirka 200 jobb, står företaget Vidde Snow Mobility AB.

Örjan Berglund medgrundare av Vidde Snow Mobility  och ekonomichef Johannes Johansson på området där de vill bygga elskoterfabriken.

Örjan Berglund medgrundare av Vidde Snow Mobility och ekonomichef Johannes Johansson på området där de vill bygga elskoterfabriken.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2022-06-14 06:15

Vidde Snow Mobility arbetar idag med ett team bestående av cirka 15 experter som alla bidrar med olika kompetenser för att förverkliga idén att ta fram Sveriges första elektriska snöskoter. 

– I konceptet ingår även en testbana för eldrivna snöskotrar berättar Jörnentreprenören Örjan Berglund, medgrundare i Vidde Snow Mobility.

Att man tror att fabriken kommer att ha 200 anställda bygger på studier av liknande verksamheter. Tanken är att fabriken ska uppföras på det område där Jörns skoterklubb idag har sin skoterbana.

undefined
"Att ha med sig experter som inte bara är teoretiskt och professionellt starka utan även med personlig erfarenhet och engagemang är det som gör oss till rätt team att för att utveckla framtidens snöskoter", menar Christian Lystrup.

– Det kommer att bli ett viktigt tillskott i utvecklingen av Jörn och fabriken och testbanan blir granne med Rail Test Nordics kommande testanläggning för tåg så hela detta område blir ett kraftfullt internationellt testcenter, säger Örjan.

Vidde Snow Mobilitys vd Christian Lystrup konstaterar att det finns ett flertal företag i Sverige som arbetar med att elektrifiera fordon. Företaget har samlat några av Sveriges främsta bolag inom fordonsutveckling och framtidens mobilitetslösningar. Tillsammans med RISE Afry, Pimm, T-Engineering, Swedspot och LTU Business ska de skapa Sveriges första kommersiella elektriska snöskoter.   

– Att ha med sig experter som inte bara är teoretiskt och professionellt starka utan även med personlig erfarenhet och engagemang är det som gör oss till rätt team att för att utveckla framtidens snöskoter, menar Christian.

undefined
Örjan Berglund och ekonomichef Johannes Johansson resonerar om lämplig placering av fabriken.

Forskningsinstitutet RISE är en viktig partner i utvecklingsarbetet. Forsknings- och utvecklingsingenjören Joel Westerlund, från Jäckvik, är en av experterna i projektet. Han arbetar på RISE kontor i Piteå. Joel har kört snöskoter sedan barnsben och själv tävlat aktivt i snöskotercross under tio år. Bland annat var han under tre år fabriksförare åt snöskotertillverkaren Arctic Cat.

– Jag tror stenhårt på Vidde och är övertygad om att vi kommer att kunna skapa en superbra produkt. Den ligger också helt rätt i tiden miljömässigt och det känns riktigt bra att få vara med och styra utvecklingen av framtidens snöskotrar, konstaterar Joel.

Idén bakom Vidde föddes när Örjan Berglund och Christian Lystrup möttes via en gemensam bekant. I augusti 2021 bildades bolaget Vidde Snow Mobility med basen i Jörn. 

undefined
"Jag tror stenhårt på Vidde och är övertygad om att vi kommer att kunna skapa en superbra produkt.", säger Joel Westerlund.

– Sverige är den absolut största marknaden för snöskotrar utanför Nordamerika och Canada. Detta ihop med Sveriges gedigna yrkeskompetens inom just fordonsutveckling gör det naturlig att det är ett svenskt företag som driver utvecklingen av framtidens snöskotrar, säger Christian 

Under 2022 pågår arbetet med den konceptuella produktutvecklingen. Sedan ska det byggas en prototyp som ska testas under våren 2023. 

– Under hösten nästa år producerar vi en mindre serie som testas i olika miljöer, till exempel hos kraftbolag, skidanläggningar och privatpersoner, berättar Christian Lystrup.

En av testpiloterna blir Joel Westerlund som via sitt arbete i RISE också kommer att bidra med kunskaper om kompositer och termoplaster som ska användas i Vidde. 

undefined
"I konceptet ingår även en testbana för eldrivna snöskotrar" berättar Örjan Berglund.

– Parallellt med utvecklingsarbetet ska vi även arbeta med alla tillstånd som behövs och 2024 eller 2025 räknar vi med att kunna komma igång med serieproduktionen, säger Örjan Berglund.

Christian Lystrup betonar att eftersom det inte handlar om en ombyggd snöskoter utan om en maskin som är byggd för att vara eldriven är det inte säkert att den kommer att se ut som en klassisk snöskoter.

Viktiga frågor i utvecklingsarbetet handlar bland annat om att få ner vikten på maskinen och utöka räckvidden. 

–I genomsnitt brukar en snöskotertur vara 3,5–5 mil. Det gör att en elektrisk snöskoter kommer fungera väl för turer till och från stugan och dagsutflykter men även för professionella aktörer som skidanläggningar och olika transporter i vintermiljö, berättar Christian.

Joel Westerlund konstaterar att det är betydligt mer kraft i en eldriven snöskoter än i en bensindriven.

– Det handlar då både om vridmomentet och effekten, så det blir ganska mycket att köra med., säger han.

Joel är också övertygad om att eftersom en eldriven snöskoter innehåller mycket färre komponenter än en bensindriven kommer det att krävas betydligt mindre service.

Miljöaspekterna är naturligtvis också något som talar för eldrivna snöskotrar. Det handlar både om utsläpp och buller.

– Det är inte trevligt att inandas avgaserna och gummiröken från en bensindriven skoter, avslutar Joel Westerlund. 

Snöskoterns historia

Det finns källor som menar att det första så kallade “översnöfordonet“ byggdes av två bröder i Jämtland. Det var en T-ford som fått skidor på framhjulen och larvband på bakhjulen. Nästa steg utvecklingen stod Carl Eliason från USA för. Han byggde en snöskoter och fick patent på den 1927. Under 1930-talet uppfann Joseph-Armand Bombardier en framdrivningsmetod bestående av gummiklädda tandade hjul och en gummiklädd matta.

Källa: Norrbottens museum

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!