Dataspelguru på besök i Game Villge Jörn

Den engelske dataspelgurun Tim Browne besöker Jörn. Han var med i arbetet bakom spelet Candy Crush.
– Det verkar finnas mycket kreativitet häruppe, säger Tim Browne.

Tim Browne i samspråk med  dataspelsprofilen Johan Linder.

Tim Browne i samspråk med dataspelsprofilen Johan Linder.

Foto: Lars Westerlund

Jörn2024-10-16 05:00

Nyheten i korthet

  • Den brittiska dataspelsgurun Tim Browne, känd från skapandet av Candy Crush, besöker Game Village i Jörn för att coacha och inspirera lokala spelföretag, särskilt det nystartade företaget Ballistic Pork.
  • Browne är engagerad i att hjälpa team att fungera bra och han driver företaget Bright Gambit som syftar till att utveckla små spelbolag och spelprojekt som har svårigheter att få finansiering.
  • Browne kommenterar att det verkar finnas mycket kreativitet i Jörn och hela regionen, och funderar kring om det norra klimatet kan bidra till detta genom att skapa förutsättningar för koncentration och bredare perspektiv.

Under två dagar har Game Village Jörn besök av en guru inom datorspelindustrin. Det är Tim Browne som coachar och inspirerar spelföretagen som håller till här. Speciellt arbetar han med coachning av det nystartade spelföretaget Ballistic Pork. 

– Nu håller fyra spelbolag till i våra lokaler i Jörn och dessutom finns det ytterligare fyra spelbolag som valt att etablera sig i samhället, så spelbyn växer, säger Lars Lindblom, vd för spelkatalysatorn Mind Detonator som driver Game Village Jörn.

Spelbolagen i Jörn samarbetar också en hel del med bolag inom samma bransch som etablerat sig i Skellefteå.

undefined
Ett av spelen som Tim Browne har varit delaktig i skapandet av är Candy Crush Saga,

– En del av spelbolagen i Skellefteå har flyttat till Jörn och en del företag från Jörn har valt att etablera sig i Skellefteå så det är en ständig rörelse mellan orterna. En stor fördel med Jörn är möjligheten att få tillgång till ett billigare boende, berättar Lars Lindblom.

Han träffade Tim Browne på den stora internationellla datorspelsmässan Gamescom som genomfördes i Köln i augusti och frågade om han var intresserad av att besöka Jörn och det nappade Tim på direkt. 

– Trots att jag bott tio år i Stockholm har jag aldrig tidigare varit så här långt norrut, säger Tim Browne.

undefined
"Det verkar finnas mycket kreativitet här i Jörn och i hela regionen", konstaterar Tim Browne.

Engelsmannen Tim Browne, som numera är svensk medborgare, har tillbringat de senaste 26 åren inom dataspelbranschen och där arbetar på den kreativa sidan. Han har bland annat varit designer och kreativ chef och på storheter i branschen som Ubisoft, Codemasters, Activision Blizzard King och Avalanche Studios. 

Det var arbetet hos det framgångsrika svenska spelbolaget King som förde honom till Sverige

– Hos King var jag bland annat studio designdirector för spelsuccén Candy Crush Saga, berättar Tim.

undefined
Candy Crush Saga är ett mycket populärt pusselspel utvecklat av King. Spelet går ut på att matcha godisar i rad för att avancera till nästa nivå

Några av Avalanches mest kända spel är JustCause-serien, theHunter-serien, Mad Max, och Generation Zero.
Även om Tims passion är på den kreativa sidan har han även arbetat en hel del med ledarskapsfrågor inom den kreativa industrin.

– Bland annat är jag mycket engagerad i att få team som utvecklar spel att fungera bra, säger Tim Browne.

Sedan 2021 driver Tim, tillsammans med några andra dataspelprofiler, företaget Bright Gambit vars mål är att utveckla små spelbolag och spelprojekt som har svårt att få finansiering eller att bryta sig in på marknaden. Dessutom investerar Bright Gambit i spel.

undefined
Tim Browne och Kristofer Stenskog som höll i webinariet som gändes från Game Village Jörn.

– Det verkar finnas mycket kreativitet här i Jörn och i hela regionen, konstaterar Tim Browne.

Han har funderat mycket kring hur kreativitet uppstår och när det gäller läget i norra Sverige kan han tänka sig att klimatet med de långa vintrarna är något som stimulerar kreativiteten.

– Stillheten gör att man som spelutvecklare kan koncentrera sig på det spel man utvecklar. Men kreativiteten mår också bra av stimulans utifrån så att man får ett bredare perspektiv på livet och vad som sker i omvärlden, säger Tim Browne.

undefined
"Stillheten gör att man som spelutvecklare kan koncentrera sig på det spel man utvecklar", säger Tim Browne.

Under dagarna i Jörn håller han också digitala lektioner där spelföretag inom Arctic Game i Skellefteå och spelstudios i Finland får  lyssna till hans insikter och råd till nya spelföretag..

– Det här är riktigt kul och det är härligt att se allt engagemang som finns för spelutveckling i norr, avslutar Tim Browne.

Dataspel

Ett dataspel är en form av underhållning och interaktiv konst som spelas på en dator, spelkonsol eller mobil enhet. Genom att använda en mängd olika interaktiva element, såsom grafik, ljud och regler, skapar dataspel en engagerande upplevelse för spelaren. De kan vara allt från enkla pusselspel till komplexa berättelsedrivna äventyr och actionfyllda shooter-spel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!