Där farleden brukar gå är djupet – på det grundaste stället – endast 80 centimeter vid normal vattenhöjd.
– Visserligen handlar det bara om en klack, men det spelar ingen roll. Det räcker för att fastna eller för att förstöra propellern, menar Daniel Johansson.
Trots problematiken har Jävre hamnförening inga problem att fylla sina 60 båtplatser.
– Vi tappar inte medlemmar men de som äger större båtar är väldigt oroliga. De som har lite mer köl känner botten många gånger.
Hamnföreningen driver frågan tillsammans med Jävre utveckling AB som skickat en ansökan om muddring till mark- och miljödomstolen.
– Sweco anlitades för att skriva en så komplett handling som möjligt. Nu ligger ärendet hos länsstyrelsen som ville att vi skulle besvara vissa frågor. Vi hoppas få besked innan semestern, säger Daniel Johansson.
Fast någon rensning av sjöbotten tror han inte blir verklighet förrän hösten 2022.
– När vi fått klartecken börjar kanske det största arbetet – att lösa finansieringen. Vi räknar med att muddringen kommer att kosta runt två miljoner kronor och vi får inte söka bidrag förrän vi delgivits tillstånd.
Utöver delar av farleden finns planer på att göra vattnet djupare både vid kajen och i hamnbassängen. Hamnföreningen hoppas att en turbåt så småningom kan utgå från anläggningen.
– Det är en av våra visioner. Tidigare utgick en turbåt från Sandholmen men den lockade inte nog mycket folk. Jag hoppas att kommunen inser att den borde utgå från hamnen i Jävre istället, säger Daniel Johansson.
Han tycker att samarbetet med kommunen lämnar en del att önska.
– Jag upplever att de inte varit särskilt hjälpsamma vad gäller muddringen eller hur man ansöker om tillstånd. Det var därför som Sweco kopplades in. Nu har vi inte varit i kontakt med kommunen kring det här på flera år.
Trots allt minns avgående kommunalrådet Anders Lundqvist ärendet ganska tydligt.
– Jag började 2017 och vi hade första kontakten strax efter. Det som sades på mötena då var att de (hamnföreningen) skulle driva tillståndsprocessen.
Då fanns inte Jävre utveckling AB som alltså ligger bakom ansökan.
– Om de får ett positivt beslut kan vi diskutera hur mycket som behöver muddras och vad det kan tänkas kosta. När alla kort ligger på bordet kan vi föra en ny dialog, säger Anders Lundqvist.