Coronakrisen skapar nya digitala affärsmöjligheter

När den sjunde och sista digitala upplagan av Företagshjälpen sändes under onsdagen berättade David Eriksson, creative officer hos North Kingdom, om hur de hanterat coronakrisen. Han konstaterar att krisen skyndat på den digitala transformeringen.

David Eriksson, North Kingdom.

David Eriksson, North Kingdom.

Foto: Pressbild

IT, Datateknik2020-05-13 14:18

När den digitala designbyrån North Kingdom i Skellefteå insåg att coronakrisen skulle förändra situationen på deras internationella marknad gjorde de en analys där det värsta scenariot fick bli en start. I samtal med konkurrenter hörde David Eriksson bland annat om ett företag med 120 anställda som i ett slag förlorat 90 procent av sin omsättning

– I vårt värsta scenario skulle vi förlora 50 procent av vår omsättning och genom korttidsarbete minskade vi de anställdas arbetstid till 60 procent, berättar David Eriksson.

Men det skulle visa sig att coronakrisen inte skulle drabba North Kingdom så hårt som de befarande från början.

– Vi har nu minskat vår omsättning med cirka 20 procent.

Anledningen till detta är att kunderna förändrat sitt beteende och att North Kingdom kunnat erbjuda dem tjänster som de efterfrågar i dessa kristider. Två av dessa kunder är spelbolaget EA och skotillverkaren Nike.

– I juni tänkte EA genomföra en stor lansering och Nike skulle ha lanserat skor både under Wimbledon och vid OS i Tokyo. Nu fick de tänka om och omfördela sina budgetar och istället kan vi erbjuda dem virtuella realtidsupplevelser, berättar David.

Han är övertygad om att man även efter att coronakrisen är över kommer att få se mycket mer av digitala lösningar inom alla branscher.

– Coronan har bara skyndat på den digitala transformationen som skulle ha skett förr eller senare. Nu har folk blivit mer vana vid digitala möten. Fysiska möten kommer fortfarande att vara viktiga men de kommer att kompletteras mer digitala lösningar där det också går att skapa interaktion.

För att företag ska överleva under coronakrisen betonar han vikten av att de är snabbfotade och kreativa.

– Agerar man på rätt sätt är det till och med möjligt att vinna marknadsandelar, men då gäller det att sätta kreativiteten på sin spets och kavla upp ärmarna, avslutar han.

På mötet talade även bland andra Gunilla Viklund, affärsrådgivare vid Skellefteå Nyföretagarcentrum, som kunde berätta att det från och med den 4 maj är möjligt att få starta-eget bidrag i tolv månader. 

Detta var den sista upplagan av Företagshjälpen i den här formen. Istället kommer kommunens näringslivskontor att svara på företagarnas frågor via sin facebooksida.

Karta: Skellefteå kommun ÄO Stadshuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!