Det rapporteras återkommande om elevers behov av extra stöttning för att kunna hänga med i undervisningen. I en ny rapport visar Sveriges Lärare hur stort behovet är. Det handlar om såväl elever som kortvarigt behöver lite extra tid eller vägledning, som elever som behöver mycket stöd under hela skoltiden.
I en genomsnittlig mellanstadieklass har elva elever stöd eller anpassning, och ytterligare tre behöver särskilt stöd men får det inte. Halva klassen är alltså berörd och omfattningen är nästan lika stor i övriga grundskolan och gymnasiet, enligt den enkät som lärarfacket gjort.
Träffar inte rätt
Till bilden hör också att många av de elever som redan får någon form av hjälp skulle behöva någon annan, eller mer hjälp. Mer än hälften av de tillfrågade grundskolelärarna bedömer att eleverna i låg eller mycket låg grad får rätt insatser, enligt enkäten.
– Siffrorna är skrämmande. Det är så många elever som inte får den skolgång de har rätt till, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Hon blev själv lite förvånad över problemets omfattning. Men hon tror inte att de tillfrågade lärarna överdrivit i sina svar, eftersom behoven är så varierande.
Omöjligt uppdrag
En stor majoritet av lärarna i undersökningen uppger att deras uppdrag blir omöjligt med så många hjälpbehövande elever. Konsekvensen blir att andra elever inte får tillräcklig uppmärksamhet. En majoritet vittnar om att nivån på undervisningen sänks.
– Det är ett svek mot eleverna, säger Åsa Fahlén.
Rapporten mynnar ut i krav på regler för personaltäthet och maxstorlek på undervisningsgrupper. Lärarfacket kräver också en översyn av reglerna för extra anpassningar och särskilt stöd.
– Lärarna är helt nedlusade av extra anpassningar som i många fall är helt omöjliga att genomföra, och färre elever får det särskilda stöd som de behöver.
På den punkten ser Sveriges Lärare ut att få gehör. Regeringen tillsätter en utredning om elevhälsa, och en av utredarens uppgifter blir att se över om stödformen extra anpassning kan avskaffas, och föreslå hur extra stöd kan förbättras.
– Extra anpassningar har fått stora negativa effekter för många elever. De extra anpassningar som ska ges i klassrummet har lett till att det går för lång tid innan särskilt stöd sätts in, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff på tisdagen.