Universitet rasar mot kortkort lÀrarutbildning

Betydligt fler ska kunna bygga pÄ tidigare studier till en lÀrarexamen, Àr regeringens plan. Men förslaget om en ny, kortkort utbildning har vÀckt ilska pÄ universiteten och högskolorna.
–Det Ă€r bland det sĂ€msta vi sett, sĂ€ger Susanne Liedberg vid LinnĂ©universitetet.

Antal nybörjare pÄ det flerÄriga ÀmneslÀrarprogrammet och den tre terminer lÄnga KPU.

Antal nybörjare pÄ det flerÄriga ÀmneslÀrarprogrammet och den tre terminer lÄnga KPU.

Foto: Anders Humlebo/TT

Utbildning2021-12-13 05:28

Bristen pĂ„ behöriga lĂ€rare Ă€r som bekant stor och dĂ€rmed behövs flera olika möjligheter att lĂ€sa in till en lĂ€rarexamen. Kompletterande pedagogisk utbildning – i dagligt tal KPU – Ă€r sedan ett tiotal Ă„r en vĂ€g in i Ă€mneslĂ€raryrket. Personer som redan har aktuella Ă€mneskunskaper kan i KPU bygga pĂ„ med tre terminers (90 poĂ€ng) praktik (VFU) och den utbildningsvetenskapliga kĂ€rnan.

Förra lĂ€sĂ„ret fanns det 1 300 nybörjare pĂ„ KPU – lite mer Ă€n en fjĂ€rdedel av alla nya studenter pĂ„ Ă€mneslĂ€rarutbildningarna. Och KPU:arna Ă€r en brokig samling.

– Flertalet hos oss Ă€r ingenjörer, nĂ„gra Ă€r biologer och en grupp har kandidat- eller masterexamen i sprĂ„k. Alla har jobbat nĂ„gra Ă„r, men det finns ocksĂ„ personer Ă€r i 40–50-Ă„rsĂ„ldern som redan haft en karriĂ€r, sĂ€ger Anna-Karin Gullberg, utbildningsledare för SKPU (sĂ€rskild kompletterande pedagogisk utbildning) vid LuleĂ„ tekniska universitet (LTU).

Även om studenterna har tidigare akademiska meriter Ă€r utbildningen ingen semester.

– Det Ă€r inget för veklingar. Det Ă€r en tuff utbildning som krĂ€ver mod och engagemang, sĂ€ger Anna-Karin Gullberg.

Modell kortkort

Men regeringen planerar för en Ă€nnu kortare KPU, dĂ€r lĂ€rarbehörigheten ska lĂ€sas in pĂ„ ett Ă„r. "LĂ€ttare för akademiker att stĂ€lla om till lĂ€raryrket – ett sĂ€tt att mota lĂ€rarbristen", sammanfattar regeringen, som vill att den kortkorta KPU:n ska utbilda sĂ„vĂ€l grund- som Ă€mneslĂ€rare. I stĂ€llet för att krĂ€va ett visst antal poĂ€ng i tidigare Ă€mnesstudier blir kravet en examen.

Med andra ord: Tröskeln i form av förkunskapskrav sÀnks ("en generös och flexibel syn pÄ den tidigare examen" stÄr det i förslaget) och studietiden kortas.

Den nya KPU:n ska först prövas inom en försöksverksamhet, och regeringens plan Àr att försöket ska rulla igÄng nÀsta Är.

Redan i remissvaren i vĂ„ras gjorde universiteten och högskolorna tummen ned. Exempelvis gjorde Stockholms universitet och LinneĂșniversitetet klart att de inte vill delta i försöket.

– Vi har skapat en KPU vi kan stĂ„ för kvalitetsmĂ€ssigt, men det regeringen aviserar nu – det Ă€r bland det sĂ€msta vi sett. Jag kan inte nog understryka hur stora negativa effekter det fĂ„r. Risken Ă€r att studenterna varken klarar utbildningen eller blir bra lĂ€rare, sĂ€ger Susanne Liedberg, chef vid kansliet för lĂ€rarutbildning vid LinnĂ©universitetet.

Anna-Karin Gullberg vid LTU instÀmmer.

– Man kan förstĂ„ förslaget mot bakgrund av lĂ€rarbristen, men man kan inte bara förkorta och förkorta. Det handlar om attityd till skolan. Den mĂ„ste lyftas och lĂ€rarna stöttas. Men barnen blir direkta offer nĂ€r det inte fungerar för lĂ€rarkollegiet, sĂ€ger hon.

"JÀdra dÄligt"

Förra veckan trÀffades representanter för landets samtliga lÀrosÀten med lÀrarutbildning. LÀrarutbildningskonventets ordförande, Anders Linde-Laursen, dekan vid Malmö universitet, konstaterar att man fortfarande vÀntar pÄ besked om var försöket ska bedrivas.

– NĂ„gra av oss kommer att tvingas att göra ett jĂ€dra dĂ„ligt jobb. Det heter att kvaliteten ska öka, fast man drar ned pĂ„ förkunskapskraven och kortar utbildningen. Det finns en politisk vilja hĂ€r som jag inte begriper, sĂ€ger han.

Han tar som exempel att utbildning i betyg och bedömning inte ingĂ„r i den kortkorta KPU:n, men – av givna skĂ€l – ingĂ„r i de nuvarande lĂ€rarutbildningarna.

– Det betyder att vi fĂ„r lĂ€rare som Ă€r fullt utbildade, och andra som inte Ă€r det.

Han understryker att sjÀlva syftet med försöket, att fÄ fler att vÀxla över till lÀrarbanan, riskerar att gÄ förlorad.

– Det verkar ju inte sannolikt att nĂ„gon söker till den lĂ€ngre KPU:n om det finns en kortare. Dessutom anser vi att en sĂ„dan kortkort lĂ€rarutbildning, ett ”snabbspĂ„r” till lĂ€rarlegitimation, försvagar bĂ„de den interna och externa bilden av professionen. Professionen devalveras och utbildningarna blir mindre attraktiva att söka sig till, vilket kan resultera i fĂ€rre och inte fler legitimerade lĂ€rare, sĂ€ger Anders Linde-Laursen.

"Hitta rÀtt vÀg"

TT har bett om en intervju med utbildningsminister Anna Ekström, som dock inte haft möjlighet till detta. PÄ frÄgan varför regeringen gÄr vidare med en ettÄrig KPU, trots lÀrosÀtenas kritik, svarar ministern mejlledes, via sin pressekreterare:

"Den nya KPU:n ska vara av hög kvalitet och se till att lÀrarna fÄr med sig de kunskaper de behöver för att kunna undervisa vÀl. Det ska vara en attraktiv utbildning för erfarna akademiker mitt i livet som vill stÀlla om. En försöksverksamhet kan hjÀlpa oss att hitta rÀtt vÀg framÄt".

TT: Men lĂ€rosĂ€tena befarar ju att denna kortkorta KPU inte leder till fler lĂ€rarstudenter – den kommer bara att locka över dem som annars valt en lĂ€ngre KPU. Hur ser ministern pĂ„ det?

"Den nya KPU:n riktar sig till vÀlutbildade Àmneskunniga personer som redan har en akademisk examen och kan leda till bÄde en grund- och en ÀmneslÀrarexamen. Dagens KPU riktar sig till den som har tillrÀckliga Àmneskunskaper och vill bli ÀmneslÀrare", svarar Anna Ekström.

Vad gÀller tidsplanen svarar Ekström att planen Àr att lÀrosÀtena fÄr "möjlighet att pÄbörja planering och starta upp utbildningen under 2022. Det finns ocksÄ medel avsatt av regeringen i budgeten för detta."

Fakta: Detta Àr KPU

KPU stÄr för kompletterande pedagogisk utbildning. KPU infördes 2011.

Den omfattar 90 poÀng, det vill sÀga tre terminer heltidsstudier, och leder till ÀmneslÀrarexamen.

Till KPU kan man söka om man redan har högskoleutbildning i ett undervisningsÀmne.

För att bli antagen till ÀmneslÀrarutbildning med inriktning högstadiet krÀvs minst 90 poÀng i Àmnet (tre terminer), för ÀmneslÀrare minst 120 poÀng (fyra terminer).

Studierna kan bedrivas pÄ hel- eller deltid.

Studenterna kan koncentrera sig pÄ den utbildningsvetenskapliga kÀrna och verksamhetsförlagd utbildning (praktik).

KĂ€lla: UKÄ


Fakta: LĂ€rarbehov

Det kommer att saknas cirka 45 000 behöriga lĂ€rare och förskollĂ€rare om 15 Ă„r, bedömde Skolverket i en prognos december 2019.

Bristen vĂ€ntades bli störst pĂ„ Ă€mneslĂ€rare pĂ„ högstadiet, grundlĂ€rare med inriktning mot Ă„rskurs 4–6 samt yrkeslĂ€rare.

Den framtida lĂ€rarbristen hade 2019 skrivits ned jĂ€mfört med myndighetens föregĂ„ende prognos 2017, dĂ„ det bedömdes att underskottet pĂ„ lĂ€rare skulle vara 80 000 lĂ€rare om 15 Ă„r.

Att den framtida lÀrarbristen bedömdes bli mindre 2019 förklarades med minskad invandring och att fler lÀrare stannar i eller ÄtervÀnder till yrket.

Antalet nybörjare pĂ„ Ă€mneslĂ€rarutbildningar har legat kring 4 400 per Ă„r de senaste Ă„ren, med undantag för förra lĂ€sĂ„ret dĂ„ antalet ökade till 5 200. (Se grafik).

PÄ tisdag, 14 december, publicerar Skolverket en ny prognos över lÀrarbehovet fram till Är 2035.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!