"Ett dyrt projekt som krÀver finansiering". SÄ lyder en bit av inledningen nÀr utredningen av en fast HH-förbindelse presenteras.
Förbindelsen mellan SkĂ„ne och SjĂ€lland har diskuterats i flera Ă„r, och pĂ„ regional nivĂ„ har politiker varit överens. Nu har Trafikverket, tillsammans med danska Vejdirektoratet och Transport-, bygnings- och boligministeriet, utrett möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör â bestĂ„ende av en tunnel för vĂ€gtrafik och en för persontĂ„g.
Resultatet? En förbindelse skulle ge sparad restid, ökad tillgĂ€nglighet och integration i Skandinaviens största storstadsregion Ăresund. Men de tvĂ„ tunnlarna â ett bygge som skulle berĂ€knas ta mellan Ă„ttaâtio Ă„r och som enligt Trafikverket skulle kosta de bĂ„da lĂ€nderna totalt över 57 miljarder kronor â bĂ€r sig inte ekonomiskt.
Bara vÀgtunnel gÄr runt
Avgifterna frÄn trafikanter som passerar skulle helt enkelt inte tÀcka kostnaderna för bÄde vÀg- och tÄgtunnel. Endast en vÀgförbindelse, till en kostnad av motsvarande 29,5 miljarder svenska kronor, skulle dÀremot gÄ runt och ge ett överskott efter 40 Är, enligt Trafikverkets projektledare Peter Bernström.
ââNĂ€r vi tittar pĂ„ vĂ€gförbindelsen har vi en samhĂ€llsekonomisk lönsamhet. En berĂ€kningsbar sĂ„dan, dĂ€r brukarna kan finansiera förbindelsen, sĂ€ger han till TT.
Om en jÀrnvÀgsförbindelse lÀggs till i kalkylen lyser resultatet pÄ slutraden dÀremot rött. DÄ saknas mellan 15,7 till 20,1 miljarder svenska kronor, enligt Bernström.
ââNĂ€r vi har finansierat med brukaravgifter sĂ„ kvarstĂ„r den kostnaden.
Enligt utredarna tillför jĂ€rnvĂ€gsförbindelsen mellan stĂ€derna visserligen viss nytta â "men inte sĂ„ mycket att det uppvĂ€ger den tillkommande kostnaden", stĂ„r det i rapporten.
Inga godstÄg
FrÄn början baserades idén om HH pÄ en förbindelse för bÄde bilar, persontÄg och godstÄg. Men godstÄgen Àr borta ur bilden, bland annat för att en tunnel under norra delen av sundet skulle fÄ för branta lutningar. Dessutom kan godstÄg inte kan gÄ via danska Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingör.
ââKustbanan som vi skulle ansluta till med HH Ă€r en persontrafikjĂ€rnvĂ€g, konstaterar Bernström.
I samband med diskussionerna om HH-projektetet har bygget av dansk-tyska Fehmarn BĂ€lt-tunneln figurerat. Den berĂ€knas vara klar Ă„r 2029 â nĂ„got som i sin tur vĂ€ntas öka trycket pĂ„ infrastrukturen Ă€ven mellan Danmark och Sverige. Ăresundsbron har i det sammanhanget ocksĂ„ pekats ut som en eventuell flaskhals i framtiden.
Minskad sÄrbarhet för Sverige
Den nya utredningen ska nu lĂ€mnas över till den danska respektive svenska regeringen. Men för vilket land skulle en HH-förbindelse egentligen bli mest lönsam âSverige eller Danmark?
Det Àr en politisk frÄga, tycker Lennart Andersson, direktör för Trafikverkets region Syd.
ââJag kan bara identifiera de vinsterna som en helsingborgare eller en Halmstadbo eller sjĂ€llĂ€nning kan fĂ„ med en sĂ„dan förbindelse, sĂ€ger han till TT och fortsĂ€tter:
ââEn ökad möjlighet till kulturupplevelser, en arbetsmarknad, en studiemarknad och den ökade integrationen som det innebĂ€r. Och för framför allt Sverige â en minskad sĂ„rbarhet med ytterligare en fast förbindelse.
Hur svenska regeringen stÀller sig till projektet ÄterstÄr dock att se. "Nu Àr Trafikverket klar med sin rapport och jag kommer att ta del av resultatet. Det Àr viktigt med bra förbindelser mellan Sverige och Danmark", sÀger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en skriftlig kommentar till TT.