SÄ fort du surfar in pÄ en sajt kommer frÄgan om du "accepterar cookies", ofta med ett tydligt ja-alternativ och en svÄrare att hitta nej-knapp.
Daniel Westman Àr jurist specialiserad pÄ medierÀtt, han ger svar pÄ nÄgra av de vanligaste frÄgorna om kakor (cookies).
TT: Varför finns det cookies överhuvudtaget?
ââDe anvĂ€nds till olika saker, som alla mer eller mindre gĂ„r ut pĂ„ att spara information om anvĂ€ndare. Det kan handla om saker som att spara en vara i en varukorg, vilka sprĂ„kinstĂ€llningar du har valt, men ocksĂ„ vilka andra sajter du har besökt. Företag anvĂ€nder datan för att kunna profilera anvĂ€ndare och rikta bland annat annonser till specifika person i förlĂ€ngningen.
TT: Varför fÄr man en massa frÄgor om cookies nÀr man gÄr in pÄ en sajt?
ââDet finns regler och lagar som sĂ€ger att man mĂ„ste frĂ„ga om samtycke om man samlar in personuppgifter, data, om nĂ„gon. Men vissa former av cookies behöver man inte frĂ„ga om, de anses vara tekniskt nödvĂ€ndiga. Som varukorgen exempelvis, att om man lĂ€gger nĂ„got dĂ€r sĂ„ sparas den informationen.
TT: Vad Àr det för lagar som gÀller pÄ omrÄdet?
ââGDPR Ă€r det som har kommit att bli vĂ€rldsstandarden för behandling av personuppgifter kan man sĂ€ga. Det Ă€r en EU-förordning som bland annat reglerar hur man fĂ„r samla in och anvĂ€nda uppgifter om dem som besöker en webbsida eller anvĂ€nder en app. Den kom för fem Ă„r sedan men har varit ganska tandlös hittills, men nu har vi börjat se att det blir konsekvenser för företag som inte följer den.
ââLagen om elektronisk kommunikation Ă€r ocksĂ„ viktig. I den regleras hur man fĂ„r anvĂ€nda cookies och liknande tekniker.
TT: Vad hÀnder om företag inte följer lagen?
ââSanktionsavgifter i första hand. Det har börjat komma. Mot Facebook bland annat har man dömt ut hundratals miljoner euro i sanktionsavgifter. Framförallt det senaste Ă„ret har det kommit flera beslut och domar mot de sĂ„ kallade Big tech-företagen som rör de hĂ€r frĂ„gorna. Vad Ă€r ett giltigt samtycke? NĂ€r fĂ„r företagen anvĂ€nda de olika rĂ€ttsliga grunderna för att hantera folks uppgifter, framförallt i marknadsföringssammanhang?
TT: Varför kan jag inte bara sÀga nej till alla cookies?
ââDet har man diskuterat i olika omgĂ„ngar, redan pĂ„ 1990-talet nĂ€r cookies kom. Att man skulle respektera sĂ„dana instĂ€llningar. Det enkla svaret Ă€r att det finns ett stort tryck frĂ„n mĂ„nga företag att anvĂ€nda den hĂ€r tekniken och att man inte vill anpassa sig fullt ut till anvĂ€ndarnas vilja. Det skulle sĂ„klart inte vara svĂ„rt att ha en sĂ„dan möjlighet, att neka alla cookies.
ââDet handlar till viss del om att trötta ut anvĂ€ndarna, att fĂ„ dem att acceptera att för att anvĂ€nda den hĂ€r tjĂ€nsten eller sajten sĂ„ mĂ„ste du acceptera cookies. Men det Ă€r inte sĂ€kert att det utgör ett giltigt samtycke, beroende pĂ„ hur menyerna och i förlĂ€ngningen frĂ„gan till dig som anvĂ€ndare stĂ€lls.