KoranbrÀnningarna inkomstkÀlla för Tiktok

Sociala mediejÀtten Tiktok upplÄter sin plattform till livesÀnda koranbrÀnningar och tjÀnar sjÀlva pengar pÄ kuppen. Men bolaget Àr tyst om ansvarsfrÄgan.
–Provocerande innehĂ„ll kan öka engagemanget, men pĂ„ sikt kan det ocksĂ„ skrĂ€mma bort anvĂ€ndare, sĂ€ger juridikprofessorn MĂ„rten Schultz.

En man livesÀnder pÄ Tiktok om koranbrÀnning och fÄr donationer av tittare. Arkivbild

En man livesÀnder pÄ Tiktok om koranbrÀnning och fÄr donationer av tittare. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TT

SamhÀlle2023-08-17 06:00

Salwan Momika och Salwan Najem har i sommar gjort sig kÀnda genom att brÀnna koraner i Stockholm.

PÄ Tiktok har de sÀnt live nÀstan dagligen under aktionerna och sÀnt andra videor dÀr de kritiserar islam.

SĂ€ndningarna har fĂ„tt tiotals miljoner visningar och enligt Salwan Momika kan han tjĂ€na upp emot 3 000 kronor per sĂ€ndning, genom att ta emot gĂ„vor frĂ„n tittarna som byts in mot riktiga pengar.

– Jag fĂ„r ingen hjĂ€lp av socialtjĂ€nsten sĂ„ jag lever pĂ„ de pengarna. Jag kan stĂ„ pĂ„ egna ben, sade Salwan Momika i en intervju med TT förra veckan.

Kompanjonen Salwan Najem tar ocksÄ emot gÄvor pÄ Tiktok, men han ligger inte lika högt upp pÄ veckorankingen.

Tiktok tar hÀlften av gÄvornas vÀrde och tjÀnar pÄ sÄ sÀtt pÄ koranbrÀnnarnas aktivitet.

Vill inte svara pÄ frÄgor

NÀr TT:s reporter hör av sig till Tiktok vill de inte svara pÄ hur bolaget ser pÄ ansvarsfrÄgan eller huruvida de live-sÀnda koranbrÀnningarna följer plattformens egen policy.

"Vi tackar nej till att medverka i en intervju, men tack för frÄgan!", skriver Parisa Khosravi, kommunikationschef pÄ Tiktok i ett mejl.

MÄrten Schultz Àr professor i civilrÀtt och grundare av organisationen Institutet för Juridik och Internet som jobbar med ansvarsfrÄgor för plattformar. Han sÀger att sociala mediejÀttar som Tiktok sÀllan sjÀlvmant tar pÄ sig juridiskt ansvar för innehÄllet men att de ofta har vÀl avvÀgda regler för vad som fÄr spridas, Àven om de inte alltid följs.

– Tiktok Ă€r ju vĂ€rldens största sociala medium och dessutom Ă€r det rörlig bild vilket gör det Ă€nnu svĂ„rare att ha bottar som tar hand om innehĂ„llsmoderering. Det har jag rĂ€tt stor förstĂ„else för, sĂ€ger han.

Kan skrÀmma bort anvÀndare

Han sÀger att Tiktoks affÀrsmodell bygger pÄ engagerande innehÄll som genererar besökare och i sin tur intÀkter. Men att tillÄta för kontroversiellt innehÄll kan fÄ motsatt effekt.

– Provocerande innehĂ„ll kan öka engagemanget, men pĂ„ sikt kan det ocksĂ„ skrĂ€mma bort anvĂ€ndare.

Enligt Schultz har plattformarna ett moraliskt ansvar för vad som publiceras. Ett exempel dÀr Facebook brast var nÀr de tog lÄng tid pÄ sig att ta bort en livevideo frÄn en skjutning i Nya Zeeland, trots flera anmÀlningar frÄn anvÀndare.

– DĂ€remot Ă€r det mycket svĂ„rare att bygga algoritmer som snabbt kan hitta en man som sitter i en soffa och pratar skit om islam, sĂ€ger MĂ„rten Schultz.

Fakta: SĂ„ ser Tiktoks egna regler ut

Trots begrÀnsat juridiskt ansvar för innehÄllet som sprids pÄ plattformen sÄ har Tiktok egna regler som begrÀnsar anvÀndarna.

Bland annat tillÄts inte innehÄll som angriper en person eller grupp pÄ grund av religion.

Tiktok har Àven en ranking dÀr anvÀndare kan se de konton som har fÄtt flest gÄvor under den senaste veckan. Salwan Momika har under flera veckor legat högt pÄ listan.

För att kvalificera sig för att synas pÄ veckorankingen fÄr man inte manipulera veckorankingen genom "att presentera kÀnsliga Àmnen pÄ ett provocerande eller polariserande sÀtt, sÄ att tittarna engagerar sig för att stödja stÄndpunkten eller uttalandet".

KinesiskÀgda Tiktok Àr en av vÀrldens snabbast vÀxande sociala medier-plattformar och Àr speciellt populÀrt bland barn. Exakta antalet anvÀndare Àr svÄrt att fÄ fram, men plattformen uppskattas ha omkring en miljard aktiva anvÀndare. Facebook har som jÀmförelse nÀstan tre miljarder aktiva anvÀndare.

FrÀmst anvÀnds appen till att skapa och dela korta filmklipp, ofta tillsammans med musik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!