I mitten av mars förra Äret blev 18-Äriga Emelie Lovén hemskickad frÄn skolan. Coronaviruset hade spridit sig i Sverige och all undervisning skulle ske pÄ distans.
Gymnasieskolan Ăstra Reals stora lokaler byttes mot villan i Sollentuna utanför Stockholm, klasskamraterna ersattes av familjemedlemmar och undervisningen flyttade in pĂ„ en datorskĂ€rm. VĂ€rlden krympte.
Tio mÄnader och tvÄ terminer senare ser tillvaron likadan ut.
ââEfter sommarlovet fick vi vara i skolan först varannan och sedan var tredje vecka. Men Ă€ven dĂ„ var det mycket sjukdom, bĂ„de lĂ€rare och elever var borta. Det blev inte som vanligt och vissa dagar försvann helt. Sedan blev det heldistans igen, sĂ€ger Emelie LovĂ©n.
I juni tar hon studenten och redan nu gnager oron. Kommer betygen ha pÄverkats av sÄ mycket distansarbete?
"OjÀmna förutsÀttningar"
LÀrarna gör sitt bÀsta efter förutsÀttningarna, betonar Emelie Lovén, men allt blir mer komplicerat. Det Àr svÄrt att kommunicera, Äterkopplingen blir bristande och det Àr lÀttare att halka efter.
ââMan sitter pĂ„ samma plats hela dagarna och fĂ„r inget miljöombyte. Det pĂ„verkar hur man kan fokusera, och man fĂ„r inte heller det sociala, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:
ââDet blir helt ojĂ€mna förutsĂ€ttningar för alla elever. Det ser jĂ€tteolika ut hur alla har det hemma och förutsĂ€ttningarna blir helt annorlunda Ă€n nĂ€r alla sitta i samma klassrum. Det kan pĂ„verka studierna.
17-Äriga Ida Eriksson valde estetiska programmet pÄ gymnasieskolan Rytmus av ett skÀl: hon drömde om att spela musik. PÄ Rytmus skulle hon fÄ utveckla sin sÄng, stÄ pÄ scen och upptrÀda med en ensemble. Men med distansundervisningen rycktes det bort.
ââEn stor del av vĂ„r utbildning Ă€r att fĂ„ scenvana. Att gĂ„ miste om den erfarenheten kĂ€nns otroligt trĂ„kigt, sĂ€ger hon.
SvÄrt med praktiska Àmnen
SÄnglektionerna har gÄtt att hÄlla via videosamtal, men andra praktiska Àmnen Àr svÄrare.
ââVi försökte anvĂ€nda ett program till ensemblen dĂ€r alla kunde spela in sitt instrument pĂ„ hĂ„ll och sedan synka ihop. Men det blev inte sĂ„ levande som man vill att musik ska vara, det hörs att vi inte Ă€r pĂ„ samma plats och gör det tillsammans. Det lĂ„ter... tomt, nĂ€stan.
För mÄnga som bor i lÀgenhet Àr det svÄrt att öva pÄ hemma, berÀttar Ida Eriksson. SÀrskilt om man rÄkar spela trumpet eller nÄgot annat decibelstarkt instrument.
ââMin pappa till exempel jobbar hemma och sitter i möten hela dagarna, sĂ„ jag kan inte sjunga eller spela piano som jag skulle vilja, sĂ€ger hon.
Flexiblare undervisning
17-Äriga Isa Major lÀser andra Äret pÄ Göteborgs högre samskola, och hon Àr mer positivt instÀlld till distansundervisningen.
Visserligen kan det vara tuffare att hÀnga med i de Àmnen man redan har svÄrt för, medger hon, men samtidigt blir undervisningen mer flexibel.
ââMan kan prioritera pĂ„ ett annat sĂ€tt. Ăr jag fĂ€rdig med en uppgift i svenska sĂ„ behöver jag inte lĂ€gga lektionen pĂ„ det, utan kan istĂ€llet fokusera pĂ„ nĂ„got jag ligger efter i. Vissa Ă€mnen blir tuffare men jag tror att lĂ€rarna har det i Ă„tanke och man kan fĂ„ fler möjligheter att komplettera, sĂ€ger hon.
DÀremot pÄverkar distansundervisningen vardagen pÄ andra sÀtt. Promenaderna till och frÄn bussen försvinner, inte ens de fÄ stegen mellan olika klassrum blir av. IstÀllet sitter Isa Major pÄ samma plats hela dagarna.
ââMan blir tröttare i huvudet av att bara sitta inne. Det försĂ€mrar sĂ€kert inlĂ€rningsprocessen pĂ„ sitt sĂ€tt, sĂ€ger hon.
VĂ€lkomnar beskedet
Beskedet om att regeringen nu lÀttar i restriktionerna och öppnar för en kombination av distansundervisning och undervisning pÄ plats var en lÀttnad, tycker alla tre.
ââMan fĂ„r se till att det inte blir mer smitta sĂ„klart, men personligen sĂ„ kĂ€nns det jĂ€tteskönt om vi fĂ„r vara i skolan, sĂ€ger Isa Major.
Hon fÄr medhÄll av Emelie Lovén:
ââDet Ă€r klart att man ska ha distans om det bidrar till att stoppa smittspridningen, men jag tror att det Ă€r vĂ€ldigt viktigt att ha skola i skolan ocksĂ„. I alla fall varannan vecka som i hade i höstas, dĂ„ hade man nĂ„got positivt att se fram emot hela tiden.
Ida Eriksson vÄgar dock inte andas ut riktigt Àn. Hon oroar sig för sin framtid inom musikbranschen, och för att de nya reglerna ska skapa olika förutsÀttningar för musikelever runt om i landet.
ââJag Ă€r rĂ€dd att vi i Stockholm kommer att fĂ„ mer distansundervisning eftersom smittspridningen Ă€r högre hĂ€r. DĂ„ kanske eleverna i mindre stĂ€der fĂ„r bĂ€ttre meriter med mer scenvana och en bĂ€ttre utveckling Ă€n vi fĂ„r, sĂ€ger hon.