Statens haverikommission har i sin undersökning av olycksplatsen pÄ Gröna Lund i Stockholm kunnat konstatera att tvÄ av hjulseten, eller boggierna, pÄ Jetlines frÀmre vagn av okÀnd anledning har lossnat frÄn sina infÀstningar i den bÀrarm som bÀr upp dem.
Samtliga attraktioner pÄ Gröna Lund genomgÄr dagligen en besiktning före öppning för att sÀkerstÀlla att de fungerar som de ska, sÄ Àven Jetline. En av punkterna pÄ checklistan att bocka av för parkens mekaniker Àr just att kontrollera attraktionernas boggier.
âKontrollera boggier, hjulfĂ€sten, hjullager och hjulbandage pĂ„ de tĂ„g som har anvĂ€ntsâ, stĂ„r det i instruktionerna i checklistan som TT har tagit del av.
Jetlines boggier genomgick alltsÄ en besiktning bara nÄgra timmar före olyckan, men vid den upptÀcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd pÄ Gröna Lund.
TT: Finns det en risk för att ni missade nÄgot i besiktningen?
ââDet finns inget pĂ„ bilderna som tyder pĂ„ att det beror pĂ„ bristande noggrannhet eller att besiktningen inte genomfördes. I stĂ€llet kan man se att det rör sig om en mycket mer dramatisk hĂ€ndelse, nĂ„gon form av brott i dessa infĂ€stningar, sĂ€ger han.
Ăven byglarna, alltsĂ„ den sĂ€kerhetsanordning som förhindrar att passageraren faller ur vagnen, klarade besiktningen utan anmĂ€rkningar.
Noggranna besiktningar
Besiktningarna Àr noggranna, enligt Jan Eriksson. Attraktionernas tÄg genomgÄr först en visuell inspektion innan de tas in i verkstaden för en mer detaljerad inspektion.
ââFör att ge en enkel förklaring kan man likna det med en avancerad bilbesiktning som utförs dagligen, sĂ€ger Eriksson.
Han tar upp Jetline som exempel.
ââPĂ„ Jetline finns det 96 hjul under varje tĂ„g. För att kontrollera varje hjul, lossas de frĂ„n rĂ€lsen och varje hjulhĂ„llare lyfts för att rotera hjulet. Detta görs för att inspektera hjulet och se till att det inte Ă€r slitet eller skadat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Samtidigt kontrolleras lager, infĂ€stningar och axlar för att sĂ€kerstĂ€lla att de komponenter som hĂ„ller hjulet pĂ„ plats Ă€r intakta och oskadda, sĂ€ger han.
ââDet hĂ€nder att vi hittar avvikelser, men dĂ„ Ă„tgĂ€rdas de. ââOm ett hjullager inte rör sig sĂ„ smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tĂ„get fĂ„r tillĂ„telse att köra pĂ„ banan, fortsĂ€tter han.
En dags teoretisk utbildning
Gröna Lund har bÄde fastanstÀllda och sÀsongsanstÀllda mekaniker.
De sĂ€songsanstĂ€llda mekanikerna fĂ„r en dags teoretisk utbildning nĂ€r de pĂ„börjar sin anstĂ€llning. DĂ€refter slĂ„r de följe med en mer erfaren mekaniker som lĂ€r dem de praktiska momenten â frĂ„n besiktning av de mindre avancerade attraktionerna till de mer komplicerade.
NÄgot arbetsprov för att testa deras kunskaper nÀr utbildningen Àr avslutad finns inte.
ââDet finns inget formellt prov, utan det Ă€r genom samarbetet med den erfarna mekanikern som man fĂ„r möjlighet att bevisa sin kompetens och dĂ€rigenom fĂ„ ta pĂ„ sig större ansvar, sĂ€ger Jan Eriksson.
TT: Anser du att utbildningen Àr tillrÀcklig för att garantera sÀkerheten pÄ Gröna Lund?
ââJa, det gör jag. Vi har arbetat pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet varje Ă„r och Ă€r noggranna med att sĂ€kerstĂ€lla att den kompetensen som finns hos vĂ„ra sĂ€songsanstĂ€llda mekaniker Ă€r tillrĂ€cklig för att de stegvis ska kunna ta större ansvar och arbeta sjĂ€lvstĂ€ndigt.
En kvinna omkom och nio personer skadades i söndagens olycka.