Coronaviruset satte vĂ€rlden pĂ„ paus â men vissa saker gĂ„r inte att stoppa. Förlossningar tar ingen hĂ€nsyn till pandemin, samtidigt som situationen för gravida har förĂ€ndrats markant.
För att undvika smittspridning fÄr partnern inte följa med pÄ BB eller nÀrvara pÄ ultraljud och andra kontroller i mÄnga regioner. I stÀllet Àr det upp till den gravida att ensam stÀlla frÄgor, minnas fakta och förmedla vidare informationen.
ââDet kan leda till en extra oro för den gravida, sĂ€ger Ă sa Mörner, barnmorska och förbundsstyrelseledamot i VĂ„rdförbundet.
Dessutom har ytterligare ett sammanhang försvunnit: de förlossnings- och förÀldraförberedande kurserna.
Samtliga Àr instÀllda
En majoritet av landets regioner har stÀllt in sina fysiska kurser, visar en enkÀt som TT gjort. 15 av landets 21 regioner svarade pÄ enkÀten, och samtliga uppgav att de stÀllt in kurserna.
ââCovid-19 har definitivt pĂ„verkat situationen, sĂ€ger Eva Nordlund. Hon Ă€r ordförande i Svenska Barnmorskeförbundet och berĂ€ttar att de fysiska kurser som nu strukits under pandemin Ă€r vĂ€ldigt viktiga för mĂ„nga.
ââDet ger sĂ„ mycket att trĂ€ffas i en grupp för att ventilera, diskutera och bli stĂ€rkt i det kommande förĂ€ldraskapet. Man fĂ„r en dialog tillsammans och kĂ€nner att man inte Ă€r ensam, sĂ€ger hon.
13 av regionerna som svarade pÄ enkÀten har ersatt kurserna med ett digitalt alternativ medan tvÄ, Kalmar och Dalarna, inte har ersatt dem alls. Dalarna hÀnvisar dock till information pÄ 1177 VÄrdguiden.
"Stort problem"
Enligt à sa Mörner sÄg utbudet och utformningen av kurserna vÀldigt olika ut i olika regioner redan tidigare. Pandemin har gjort kontrasterna större Àn nÄgonsin.
ââDet finns regioner som inte har ersatt de fysiska kurserna alls, dĂ€r man inte har tagit det pĂ„ allvar och insett att det Ă€r en viktig del av att vĂ€nta barn, och sĂ„ finns det regioner som har gjort sitt yttersta, sĂ€ger hon.
Som digitalt alternativ erbjuder majoriteten av regionerna information pÄ sin hemsida eller nÄgon typ av förinspelad videoförelÀsning. Flera hÀnvisar ocksÄ till information pÄ 1177.
Endast VĂ€stmanland erbjuder digitala videomöten, och Ărebro erbjuder möjlighet att stĂ€lla frĂ„gor till en barnmorska via chatt.
Att det ser sÄ olika ut sÄ Àr ett problem, anser à sa Mörner.
ââAtt fĂ„ ett papper med information kan inte ersĂ€tta de personliga kurserna. Har man en digital kurs sĂ„ mĂ„ste man följa upp det med kommunikation för att ge förĂ€ldrarna möjlighet att stĂ€lla frĂ„gor, sĂ€ger hon.
ââVĂ„rden blir ojĂ€mlik. Det Ă€r ett stort problem att varje region ska koka ihop sin egen soppa.
KrÀvs tid för barnmorskor
Eva Nordlund betonar ocksÄ risken för ojÀmlikhet, Àven inom olika regioner. De regioner som bara erbjuder information i textform riskerar till exempel att utesluta dyslektiker eller andra grupper som har svÄrt att lÀsa, sÀger hon.
ââAlla kanske inte heller har tillgĂ„ng till dator eller digital teknik för att ta del av kunskapen. Eller sĂ„ kan man ha problem med sprĂ„ket.
BÄda barnmorskorna poÀngterar att det förstÄs Àr individuellt, och att vissa förÀldrar inte behöver kurserna alls. Men bÄda framhÄller vikten av att de alternativ som finns ska vara lika var man Àn bor i landet.
à sa Mörner tror att bristerna till stor del handlar om att mödra- och förlossningsvÄrden redan Àr sÄ pressad.
ââDet krĂ€vs tid för barnmorskor att kunna arbeta fram ett bra sĂ€tt att bedriva förĂ€ldragrupper digitalt. De har rĂ€tt kompetens, men inte möjligheten, sĂ€ger hon.