Den som vill stycka av sin tomt eller fÄ mark uppmÀtt behöver vÀnda sig till LantmÀteriet. Men att köpa en tjÀnst av myndigheten kan bli dyrt och handlÀggningen kan dra ut pÄ tiden. Dessutom Àr det svÄrt att pÄ förhand skapa sig en bild av vad det kommer att kosta. Detta Àr delar av den kritik som Riksrevisionen framför mot LantmÀteriet, efter att ha granskat myndigheten.
ââHandlĂ€ggningstiderna Ă€r inte bara lĂ„nga utan har blivit allt lĂ€ngre över tid. Avgifterna har ocksĂ„ ökat i betydligt högre takt Ă€n inflationen utan att vi har kunnat se nĂ„gon riktigt naturlig förklaring till detta, sĂ€ger Ingemar Delveborn, projektledare för Riksrevisionens granskning.
ââDet gör att det Ă€r vĂ€ldigt dyrt. SĂ„dana hĂ€r saker kan kosta vĂ€ldigt mycket i dag, sĂ€ger Ingemar Delveborn.
Som myndighet har LantmÀteriet monopolstÀllning, ocksÄ vilket gör att ingen annan kan konkurrera med prisbilden.
Regelverk frÄn 70-talet
De lĂ„nga handlĂ€ggningstiderna kan delvis förklaras av att det saknas lantmĂ€tare â myndigheten lider helt enkelt av personalbrist. Riksrevisionen föreslĂ„r dĂ€rför att regelverket förenklas, sĂ„ att handlĂ€ggningstiderna kan kortas.
ââDet har man gjort i andra lĂ€nder, till exempel i Finland, och det kan man göra hĂ€r ocksĂ„.
Enligt Ingemar Delveborn gÄr det i dag snabbare att fÄ igenom en bygglovsansökan hos kommunen Àn att till exempel fÄ en tomt uppstyckad. Han understryker att regelverket, som Àr frÄn 70-talet, bör ses över i grunden.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt förĂ„ldrat. Man skulle behöva modernisera det hĂ€r, dĂ„ skulle ocksĂ„ handlĂ€ggningen gĂ„ mycket snabbare.
VĂ€lkomnar granskning
LantmÀteriet Ä sin sida vÀlkomnar Riksrevisionens granskning.
ââVi delar deras analys och bakgrund till vĂ„ra utmaningar, sĂ€ger Tove Elvelid, verksamhetsomrĂ„deschef för Fastighetsbildning pĂ„ LantmĂ€teriet.
Hon menar att arbetsmarknaden för samhÀllsbyggnadssektorn varit het under mÄnga Är.
ââDet gör att vi har betydligt mycket svĂ„rare att behĂ„lla och rekrytera erfaren personal.
Enligt Tove Elvelid har LantmÀteriet försökt effektivisera arbetet pÄ flera sÀtt, men att detta sammantaget inte rÀcker.
ââAlla anstrĂ€ngningar som vi har gjort, och som vi jobbar med just nu, kommer inte att sĂ€kerstĂ€lla att vi har tillrĂ€ckligt mycket kompetens för att klara vĂ„rt uppdrag pĂ„ ett fantastiskt bra sĂ€tt under de kommande Ă„ren. DĂ€r krĂ€vs större förĂ€ndringar i strukturen.
Kundbehov | 2018 | 2019 | 2020 | FörĂ€ndring 2018â2020 |
Privat bostadsbyggande | 62 | 66 | 70 | + 12,9 procent |
Privat mark- och fastighetsutv. | 43 | 44 | 49 | + 14,0 procent |
Kommersiell/offentlig mark- och fastighetsutv. | 52 | 56 | 58 | + 11,5 procent |
Jord- och skogsbruk | 48 | 52 | 56 | + 16,7 procent |
SamhÀllsservice | 77 | 92 | 112 | + 45,5 procent |
Infrastruktur | 139 | 164 | 157 | + 12,9 procent |
Fastighetssamverkan och gemensamt nyttjande | 108 | 125 | 136 | + 25,9 procent |
Totalt | 58 | 64 | 67 | + 15,3 procent |